• 26-10-2020
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

Het komt nog regelmatig voor dat producten erg veel op elkaar lijken. Zo lanceerde Lidl in 2018 haar nieuwe biermerk Kordaat op de markt. Tot ergernis van het biermerk Grolsch: zij sleepte Lidl hiervoor in februari 2019 voor de rechter. Grolsch was namelijk van mening dat het biermerk Kordaat teveel zou lijken op haar merk Kornuit en Lidl zou daarmee inbreuk maken op haar merkrechten.

Uitspraak Rechtbank Rotterdam

De naam en de verpakking van het nieuwe huismerkbier van de Lidl lijkt volgens Grolsch te veel op die van Kornuit. Daarnaast zag de bierbrouwer te veel overeenkomsten in de reclame-uitingen van Lidl.

Samengevat was de Rechtbank Rotterdam van mening dat de mate van gelijkenis op zowel auditief als visueel vlak gering te noemen is en de gelijkenis voor zover het de beeldmerken betreft ontbreekt. Daarnaast heeft Kornuit een groen uiterlijk, terwijl Kordaat een goudkleurig label draagt. Over het begripsmatige verschil tussen Kordaat en Kornuit deed de Rechtbank geen uitspraak.

Grolsch en Lidl laten na jaren procederen Kornuit VS Kordaat conflict voor wat het is 2

Bron: Chiever

Hoger beroep bij het Gerechtshof Den Haag

Grolsch kon zich niet vinden in de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam en ging in hoger beroep. Het Gerechtshof Den Haag hoeft zich echter niet langer uit te spreken over de overeenkomsten tussen Kornuit en Kordaat. Grolsch en Lidl kondigden namelijk in september al aan om de tafel te gaan zitten.

Nu blijkt dat de partijen er onderling uit zijn gekomen. Wat er tussen de partijen is afgesproken is niet duidelijk. “Er was een geschil tussen Grolsch en Lidl over de biermerken Kornuit van Grolsch en Kordaat van Lidl. De partijen hebben de strijdbijl begraven. We doen hier verder geen mededelingen over”, luidde de reactie van GrolschGrolsch en Lidl laten na jaren procederen Kornuit VS Kordaat conflict voor wat het is 1

Bron: Marketingtribune

Private lable van Lidl

Het is niet de eerste keer dat Lidl creatief is met haar merken. Zo heeft Lidl inmiddels haar eigen private label imperium. Coca-Cola heet Freeway Cola, de Time Out granenbiscuits heten Anytime granenbiscuits en het logo van de Vita d’Or pindakaas lijkt wel erg veel op dat van Calvé Pindakaas.  

Branding

Zo zie je maar weer: branding is erg belangrijk! Merk-Echt vertelt je hier graag meer over! neem contact op via [email protected] of telefonisch via 076-5148403.

Gerelateerde blogs

Tot €1.000 subsidie op je nieuwe merkregistratie

Tot €1.000 cashback op je nieuwe merkregistratie

Lees meer
Merkenportefeuille Lawton Brands overgenomen door Merk-Echt

Merkenportefeuille Lawton Brands overgenomen door Merk-Echt

Lees meer