

Is jouw logo toe aan een opfrisbeurt? Zorg er dan voor dat je dit slim aanpakt. Want het aanpassen van jouw logo en/of huisstijl kan zomaar gevolgen hebben voor jouw merkbescherming. In dit blog leggen we uit hoe dat zit en waar je op moet letten bij het aanpassen van jouw visuele identiteit.
Bij een ‘merk’ denk je in eerste instantie misschien aan een merknaam. Maar je kunt óók visuele elementen, zoals een logo, als merk laten registreren. Gelukkig maar, want jouw look & feel is vaak nét zo belangrijk voor jouw unieke karakter. Het helpt je op te vallen en herkenbaar te zijn voor je doelgroep. En in deze markt is ‘onderscheidend vermogen’ nu eenmaal dé sleutel tot succes.
Heb je jouw visuele identiteit nog niet merkrechtelijk beschermd? En/of twijfel je of dit in jouw geval wel de moeite waard is? Plan kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen. We denken graag met je mee en voorzien je van een passend, eerlijk advies.
Naast woordmerken (alleen de naam) registreren we bij Merk-Echt dan ook regelmatig woordbeeldmerken (de merknaam én een grafisch/ figuratief element) en beeldmerken (alleen een grafisch/ figuratief element). Een woordmerk verschaft je de sterkste merkrechten. Leg het woordmerk daarom, als dat mogelijk is, ook altijd apart vast – en registreer daarnaast ook een woordbeeldmerk en/of beeldmerk. Want met enkel een woordbeeldmerk op zak, heb je ook écht alleen de rechten op het totaalplaatje.
Een merk als Nike heeft dit goed begrepen. Nike heeft álle soorten merken in the pocket: met én zonder de welbekende ‘Swoosh’, die óók nog als zuiver beeldmerk is vastgelegd. Zo is het merk eventuele copycats altijd te slim af: als een andere merkhouder bijvoorbeeld het Nike-teken (de Swoosh) gebruikt in combinatie met een andere naam, kan diegene al op het matje geroepen worden.
Inmiddels kun je óók vormen, geuren en zelfs klanken als merk laten registreren. Een bekend voorbeeld van zo’n ‘klankmerk’: het het ‘Ta-Dum’ geluid als je een ‘Original Series’ van Netflix aanzet.
Welk type merk (of merken!) jij ook hebt, voor ieder merk geldt dat je, bij het gebruik ervan, je strikt zal moeten houden aan de vorm waarin het is vastgelegd. Hiermee bedoelen we de specifieke keuzes en afspraken die je hebt gemaakt, over onder andere de naam, de look & feel én de classificatie van producten en/of diensten. Elke afwijking hiervan, hoe ogenschijnlijk onbelangrijk ook, kan zomaar invloed hebben op jouw beschermingsomvang. Met alle gevolgen van dien.
Begrijp ons niet verkeerd: wij snappen maar al te goed dat je als ondernemer om de zoveel ‘vlieguren’ toe bent aan een nieuwer jasje. Je doet er tenslotte graag alles aan om up to date over te komen op je stakeholders, toch? Wat ons betreft is met het ‘meer van nu’ maken van jouw look & feel dan ook niets mis. Zolang je er maar voor zorgt dat je:
Nu zit hier bij het aanpassen van je logo/ huisstijl gelukkig enigszins speelruimte. Gebruik je bijvoorbeeld nét een andere tint blauw? Of wordt de compositie van woord en beeld slechts ‘een tikkie’ aangepast? Dan is de kans groot dat ‘de totaalindruk’ voldoende hetzelfde blijft – en volstaat jouw bestaande merkregistratie.
Maar let op: wat wel en niet kan luistert echt enorm nauw. The devil is in the details! Neem daarom altijd direct contact met ons op bij een eventuele aanpassing. Dan kijken we met je mee. Je bereikt ons via 076-5148403 of [email protected]. Direct kosteloos een 15-minuten afspraak inplannen kan ook!