

Het ‘blauwe vinkje’, dat eigenlijk een wit vinkje in een blauw kader is, voorziet bedrijven, merken en bekende personen van een ‘geverifieerd’ account. Veel social media platforms geven de mogelijkheid om een geverifieerd account aan te vragen, denk hierbij aan Instagram, Twitter, Facebook en TikTok. Het blauwe vinkje biedt bescherming tegen copycatters en geeft een merk een zekere mate van geloofwaardigheid. Maar wat heb je er nou echt aan en wat moet je ervoor doen om het te verkrijgen?
In de digitale wereld van tegenwoordig speelt betrouwbaarheid van merken een cruciale rol. De betrouwbaarheid van een merk kan namelijk de aankoopbeslissing beïnvloeden van de consument. Een verificatiebadge heeft een positieve invloed op de betrouwbaarheid van een merk. Het vinkje toont aan dat je een authentiek account hebt en dat je bent wie je zegt dat je bent. Aan dit blauwe vinkje zitten dan ook aanzienlijk wat voordelen:
Naast de bovengenoemde voordelen van het blauwe vinkje, krijgen geverifieerde accounts in sommige gevallen ook toegang tot extra functies. Denk hierbij aan de swipe-up-functie bij stories van Instagram. Om deze functie te kunnen gebruiken heb je minimaal 10.000 volgers nodig of een verificatiebadge.
Verschillende sociale media platforms betekenen verschillende strategieën:
Facebook en Instagram vallen onder hetzelfde bedrijf: Meta. Toch betekent dit niet dat als je op de ene social een verificatiebadge hebt dat je deze automatisch ook verkrijgt bij het andere platform.
Zorg allereerst dat je een openbaar profiel hebt op Instagram. Ga vervolgens naar je instellingen en klik op verificatie aanvragen. Vul je volledige naam in en kies een categorie waarin je actief bent. Vervolgens dien je ter ‘verificatie’ een identiteitsbewijs of bedrijfsdocument te verstrekken. Je kan de aanvraag nu indienen. Zorg wel dat je aan de servicevoorwaarden en community-richtlijnen van Instagram voldoet. Wees niet getreurd als je aanvraag wordt afgewezen. Na 30 dagen kan er een nieuw verzoek tot verificatie ingediend worden.
Om een verificatiebadge op Facebook te verkrijgen dien je een formulier in te vullen. Ook bij Facebook dien je je aan de servicevoorwaarden en community-richtlijnen te houden. Verder dient je account actief te zijn en een bekend persoon, merk of entiteit te vertegenwoordigen.
Let op: Indien je een kopie van je identiteitsbewijs of bedrijfsdocument verstrekt, adviseren wij om deze gewaarmerkt in te dienen, zodat de documenten niet voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.
Sinds 9 november 2022 is het niet meer mogelijk om een verificatie aanvraag te doen bij Twitter. Twitter kiest zelf wanneer een account een verificatiebadge krijgt. De minimale vereisten voor een verificatiebadge op Twitter zijn authenticiteit, bekendheid en activiteit.
Om je kansen op een verificatiebadge te vergroten kan je de volgende tips volgen:
Ook TikTok voorziet niet in de mogelijkheid om een verzoek in te dienen ter verificatie van je TikTok-account. De minimale vereisten zijn:
Om je kansen op een verificatiebadge te vergroten is het van belang dat je dagelijks content plaatst en je account laat groeien. Hoe hoger je activiteit en betrokkenheid is bij TikTok hoe eerder zij je zullen voorzien van een verificatiebadge.
Aan het blauwe vinkje zitten aanzienlijk wat voordelen, maar het is niet altijd even gemakkelijk om deze te bemachtigen. Bij alle sociale media platforms is het in ieder geval van belang dat je merk authentiek en uniek is en je account volledig is. Heb je nog vragen? neem gerust contact met ons op via [email protected], +31 76 5148403 of plan een afspraak in.