Je ziet het regelmatig voorbij komen in showbizznieuws: celebrities die hun naam als merk vastleggen. Sommigen vragen ook de namen van hun kinderen aan als merk. Anderen gaan nog verder dan dat en dienen zelfs een merkaanvraag in voor de namen van hun huisdieren. Maar waarom zouden ze dat doen?
Verdienmodel
Van Doutzen Kroes tot The Weeknd, van Justin Bieber tot Gordon Ramsay: allemaal beroemdheden die hun namen hebben aangevraagd als merk. De reden heeft natuurlijk te maken met het creëren van een nieuw verdienmodel. Een merk op een naam geeft je immers in een bepaald land of gebied het monopolie op die naam, voor bepaalde producten en/of diensten. En dat opent de deuren voor het aanbieden van bepaalde producten en/of diensten onder die naam. Denk aan een Justin Bieber ® parfum of Gordon Ramsay ® messen.
Monopolie
Een monopolie op een naam voor bepaalde producten en/of diensten betekent dus dat niemand anders die naam voor de betreffende producten en/of diensten (of producten/diensten die erop lijken) mag gebruiken. In het bovengenoemde geval is er een EU merk GORDON RAMSAY ® voor o.a. messen. Als een derde in de EU messen onder de naam “Gordon Ramsay” op de markt zou willen brengen, mag dat dus niet. Doet diegene dat toch, dan is de kans groot dat die partij een sommatiebrief krijgt van de merkhouder.
King of Pop
Op de Brusselse radio Studio Brussel werd een muziekquiz gepresenteerd onder de naam “King of Pop”. De makers van het programma waren zich er echter niet van bewust dat de naam KING OF POP ® als merk geregistreerd is in de EU, voor o.a. productie van radioprogramma’s. De erfgenamen van Michael Jackson waren niet blij met het gebruik van hun merk en ze stuurden Studio Brussel een brief met de eis de naam van het radioprogramma te veranderen. In dit geval was ook de bijnaam van Michael Jackson als merk geregistreerd. Hoe het met deze kwestie gaat aflopen is nog de vraag.
Je ziet dat je dus ook moet oppassen met het gebruiken van de naam van een bekende omdat die naam zomaar eens een geregistreerd merk kan zijn.