De makers van het bekende programma Jiskefet (althans, 2 van de 3 makers ervan) zijn recentelijk naar de rechter gestapt. De reden? Een boek genaamd “Jiskefet encyclopedie”, uitgebracht door uitgeverij Noblesse. De kwestie heeft de laatste tijd ook media aandacht gekregen. Pas geleden heeft de rechter een beslissing gegeven over de kwestie, en wel in het voordeel van Jiskefet.

Jiskefet

De meesten zullen het programma Jiskefet wel kennen. Het zeer succesvolle absurdistisch-humoristische televisieprogramma werd tussen 1990 en 2005 uitgezonden. Het programma is bedacht en gemaakt door Kees Prins, Michiel Romeyn en Herman Koch. Er zijn allerlei IE-rechten die te maken hebben met het tv-programma, waaronder auteursrechten, portretrechten en een Benelux-woordmerk JISKEFET voor o.a. “boeken”. In dit kort geding ging het met name over het Benelux-woordmerk.  

Merkenrecht

Meestal gaat het bij conflicten over boeken over het auteursrecht en niet over het merkenrecht. Maar in dit geval wel: Jiskefet had in dit kort geding namelijk niet perse een bezwaar tegen de inhoud van het boek, maar meer tegen de indruk die het boek volgens Jiskefet bij het publiek wekte. Volgens Jiskefet wekte het boek namelijk bij het publiek de verkeerde indruk dat het afkomstig was van Jiskefet of dat er een samenwerking was tussen Jiskefet en Noblesse. Jiskefet vond dat er onvoldoende duidelijk werd gemaakt dat er geen economische band was tussen Noblesse en Jiskefet.

Eerlijk

Volgens de rechter is Jiskefet nog steeds een ‘bekend cabarettrio’. De rechter geeft het bekende cabarettrio gelijk. Soms mag je een merk van iemand anders gebruiken om iets aan te duiden. In een geval als dit bijvoorbeeld om aan te geven dat een boek over Jiskefet gaat. Maar dat moet wel eerlijk gebeuren. Als door het gebruik niet duidelijk is dat het boek niet van Jiskefet zelf afkomstig is en niet met haar instemming en medewerking tot stand is gebracht, wordt “ongerechtvaardigd voordeel getrokken” uit de bekendheid van de naam en van het merk JISKEFET. Met andere woorden: er wordt “meegelift” op de bekendheid van de naam/het merk. En dat is dan ook geen eerlijk gebruik.

Sticker

Daarom moet Noblesse het boek op de voorkant voorzien van een niet makkelijk te verwijderen sticker met een tekst die de rechter dicteert. Zo moet duidelijk worden voor het publiek dat het boek niet van Jiskefet afkomstig is, maar dat het enkel over Jiskefet gaat.

Gerelateerde blogs

Identiek of uitgebreid naamsonderzoek: wat is het verschil? 1

Identiek of uitgebreid naamsonderzoek: wat is het verschil?

Lees meer
5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is 1

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is

Lees meer
Intellectueel Eigendom, wat is het en wanneer heb je er recht op? 1

Intellectueel Eigendom, wat is het en wanneer heb je er recht op?

Lees meer