Yes, je hebt een leuke merknaam voor je bedrijf bedacht! Nu wil je deze het liefst zo snel mogelijk met iedereen delen. Maar dit kan je beter pas doen nadat je jouw naam als merk aangevraagd hebt. Waarom? Dat leggen we je hieronder uit.

Merkrecht

Pas wanneer je een merkregistratie voor jouw merknaam aangevraagd hebt, ‘claim’ je juridisch jouw merknaam als merk. Je kunt dan onder voorbehoud gebruik maken van de juridische bescherming van een merkrecht. Wanneer het merk daadwerkelijk geregistreerd wordt, wordt ook de juridische bescherming ervan definitief (met terugwerkende kracht vanaf de aanvraagdatum). Voordat je een merkregistratie aan hebt gevraagd, heb je dus nog geen claim gelegd op de merknaam. Onder bepaalde voorwaarden kun je dan alleen gebruik maken van de bescherming uit het handelsnaamrecht, maar die bescherming is beperkter dan die uit het merkenrecht. Zonder een merkrecht ben je dus kwetsbaarder voor kwaadwillenden. En dat is niet aan te raden. Je wilt immers niet dat iemand anders met jouw leuke merknaam aan de haal gaat.

Een onverwachte wending

Stel, je hebt eindelijk een merknaam voor je nieuwe activiteiten bedacht. Je besluit meteen aan de slag te gaan en de naam op je website te zetten, op verpakkingen te laten drukken en reclamemateriaal te maken met de merknaam erop. Van een merkrecht heb je wel eens gehoord, maar het is een beetje een “ver van je bed show” en je denkt niet dat het prioriteit heeft. Je vindt dat het bekend maken van je naam meer prioriteit heeft, want dan kun je ook omzet maken. Maar na een tijdje gebeurt er iets onverwachts: je krijgt opeens een rare brief. Iets met dat “een andere partij al een merkrecht op deze naam heeft en voor soortgelijke activiteiten”. En of je het merkrecht wilt overnemen tegen een hoog bedrag. Je vraagt je af hoe dit kan, jij had deze naam toch al bedacht?!

Overnemen tegen betaling

In het Benelux- en EU-merkenrecht geldt: om een merkrecht te krijgen, moet je een merkregistratie aanvragen. Als je jouw naam als merk aangevraagd hebt, heb je een claim gelegd op de naam en mag je onder voorbehoud gebruik maken van de juridische bescherming van merkrechten. Na registratie wordt het merkrecht definitief met terugwerkende kracht vanaf de aanvraagdatum. Als je echter met je nieuwe merknaam aan de slag gaat zonder eerst een merkregistratie ervoor aan te vragen, dan kunnen kwaadwillenden een merkregistratie ervoor gaan aanvragen en jou vervolgens om een financiële vergoeding vragen om het merk aan jou over te dragen.

Hier zou je, onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld wat tegen kunnen doen onder de leer van het “depot te kwader trouw”. Een korte uitleg hierover: in principe is het uitgangspunt in de Benelux en de EU dus dat je zonder merkregistratie geen merkrecht kan krijgen. Om misbruik van dit systeem te voorkomen, is er echter een uitzondering hierop: het “depot te kwader trouw”. Het gaat hier met name om merkdepots (merkaanvragen) die gedaan zijn met een oneerlijke intentie (“kwade trouw”). Maar een dergelijke actie gaat je natuurlijk veel geld, tijd en moeite kosten en het succes ervan is niet gegarandeerd. Dit had je je allemaal kunnen besparen als je maar meteen je naam had aangevraagd als merk.

Merknaam eerder aangevraagd

Wat ook kan gebeuren is dat een tegenpartij jouw merknaam op reclamemateriaal ziet, mooi vindt en besluit het zelf aan te gaan vragen als merk voor zijn eigen soortgelijke activiteiten. Jij had het immers (nog) niet gedaan. Ook in zo’n geval zou je bijvoorbeeld (onder bepaalde voorwaarden) actie kunnen ondernemen via de leer van het depot te kwader trouw. Maar zoals gezegd gaat dit je veel geld, tijd en moeite kosten en daarnaast is het maar de vraag of een dergelijke actie succesvol zal zijn, omdat je dan de “kwade trouw” van de tegenpartij moet kunnen bewijzen.

Voorkomen is beter dan genezen

Je ziet dat ook in het merkenrecht geldt: voorkomen is beter dan genezen. Als jij prioriteit geeft aan het aanvragen van jouw naam als merk, dan sta je sterker in de bescherming van jouw merknaam. Je merknaam vertegenwoordigt immers jouw product of dienst, bescherming ervan moet je dus prioriteit geven. En wacht dus maar liever even af met het bekendmaken van je merknaam, in ieder geval totdat je het als merk aangevraagd hebt.

Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact op met één van onze juristen.

Gerelateerde blogs

Handelsnaamrecht versus merkrecht: ken jij het verschil?

Handelsnaamrecht versus merkrecht: ken jij het verschil?

Lees meer
Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?

Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?

Lees meer
In 5 stappen naar een geregistreerd merk

In 5 stappen naar een geregistreerd merk

Lees meer