• 02-11-2021
  • Nieuws
  • 4 minuten leestijd

Volgend jaar worden op 24 maart de FD Gazellen Awards voor de 18de keer uitgereikt aan de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. Die mogen zich dan FD Gazelle noemen. En Merk-Echt is voor het 2de jaar op rij één van de gelukkigen! Bedrijven moeten aan een aantal criteria voldoen waaronder een omzetgroei in de voorgaande drie jaar van minimaal 20%, en hierbij moet het laatste jaar winstgevend zijn afgesloten. Aan de allersnelste groeiers worden de gouden, zilveren of bronzen FD Gazellen Awards uitgereikt. Merkt-Echt maakt hiermee dus ook kans op één van deze prijzen! 

We vroegen Algemeen Directeur Patrick Hoefsmit het één en ander over deze knappe prestatie. 

Merk-Echt is weer FD Gazelle! Hoe reageerde je toen je het goede nieuws kreeg? 

“Je moet je zelf aanmelden, maar omdat we ook vorig jaar mee hebben gedaan zijn we ook dit jaar uitgenodigd. Volgens mij voldeden we aan alle eisen dus ik had het heel raar gevonden als we niet uit waren gekozen. Natuurlijk ben je blij met dat nieuws, maar het is geen grote verrassing. We zijn nu geselecteerd als Gazelle en er wordt gekeken of we ook in de prijzen gaan vallen. Ik vind het interessant om te zien hoe hoog wij gaan eindigen.”

Merk-Echt had in 2013 nog een team van 10 mensen. Anno 2021 zijn dat er 43. We staan aan de top van Nederland voor wat betreft aantal merkregistraties en percentage succesvolle merkregistraties. We hebben inmiddels ontelbare ondernemers geholpen met hun IE. Had je dit succes verwacht in 2013?

“Nee, absoluut niet. Ik had er zelfs niet eens aan gedacht. Merk-Echt was een leuk bedrijfje en ik ben natuurlijk al wat ouder, dus ik dacht “lekker, bij mij om de hoek, ik kan er naartoe fietsen, daar ga ik nog een paar jaar met veel plezier naartoe en ik zie wel wat de mogelijkheden zijn”. En toen de mogelijkheden zich voordeden om het een beetje anders te organiseren, ging de rest eigenlijk vanzelf. Het was ook geen doel op zich ofzo om zo groot te worden.

In de loop der jaren merkte ik dat als ik goede mensen aannam, die best ambitieus waren, ze op een sollicitatiegesprek ook stevig terug vroegen van: “wat zijn mijn toekomstkansen hier, wat zijn de mogelijkheden”. Toen drong toch wel tot mij door dat als wij als bedrijf niet groeien, we die goede mensen niet lang houden. Die zijn dan na een paar jaar gewoon weer vertrokken, die willen door. Ik denk dat dat toch wel de belangrijkste motivatie voor mij was om te zeggen: “we moeten gewoon door, we moeten zorgen dat goede mensen hun ei en hun ambitie kwijt kunnen”. En nu het een en al aan het groeien is, is het bijna niet meer tegen te houden.

Op 8 oktober dit jaar openden we ook nog eens een gloednieuwe, tweede vestiging aan de Singel in Amsterdam. Nog een hoogtepunt. Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?

Het was best een zwaar jaar. We hadden vorig jaar een mega groei, rond de 40% groei. Maar dat had behoorlijk zijn weerslag op hoe we het jaar begonnen. We zaten in de Covid met de lockdowns en niemand werd er echt vrolijk van. De opdrachten bleven maar binnenstromen en de mensen begonnen een beetje uitgeblust te raken. Er waren meerdere mensen die het duidelijk zwaar hadden. Dus toen moest ik echt wat doen, we hebben zeker een maand of 5 á 6 dit jaar de marketing helemaal stil moeten leggen om de hoeveelheid werk een beetje te temperen. En dat is zeker voor de mensen die op de marketingafdeling werken best frustrerend. Je hebt een heel team, je bent volop bezig ervoor te zorgen dat we steeds meer nieuwe klanten weten te bereiken en dan krijg je te horen “doe maar even niet”.

Dan krijg je het behoorlijk op je bord: je was blijkbaar niet voldoende voorbereid. Ook tijdens die groei, hebben we natuurlijk heel veel gedaan om nieuwe mensen aan te nemen en ook weer op te leiden. 

Sommige dingen zijn geweldig: we zijn begonnen met een Merk-Echt Academy, waarvan ik denk dat we daarmee goud in handen hebben, want hoe gaaf is het om heel georganiseerd mensen op te leiden en daarmee dus ook sneller en beter op te kunnen leiden. Dus ik denk dat daarmee de eerste goede stappen gezet zijn om in de toekomst hopelijk dit soort problemen te voorkomen.

En het is natuurlijk absoluut een leuk fenomeen om in Amsterdam een kantoor te hebben, maar ook dat hebben we gedaan om sneller aan meer mensen te komen. Alles is er dus op gericht dat we niet weer opnieuw meemaken dat we het werk niet meer aankunnen, want dat is het laatste wat we willen. Dit jaar was even met de neus op de feiten gedrukt worden en daar zo goed mogelijk op reageren. Ik denk dat we alles gedaan hebben wat we konden maar wat ook noodzakelijk was om alles in goede banen te leiden.

Bij Merk-Echt werken we voor rechtvaardigheid voor de ondernemer en hierbij zeggen we altijd wat we doen en doen we altijd wat we zeggen. Klanttevredenheid vinden wij ontzettend belangrijk. Denk je dat zoveel ondernemers ons daarom weten te vinden en ons zulke goede reviews geven?

Ja, ik denk dat het er absoluut mee te maken heeft. Je merk vastleggen is typisch iets dat je niet heel vaak doet als ondernemer. Het is net als een verzekering: je hoopt er nooit gezeik over te hebben, maar je hebt ook geen zin om je erin te verdiepen en je door ellenlange pagina’s met details te moeten worstelen. Dus je hoopt dat je een betrouwbare partij hebt. En als je op alle manieren laat blijken dat je dat bent, dan zullen mensen je naam doorgeven aan collega’s. Het zit ook in onze aard natuurlijk.  Iedereen die bij Merk-Echt werkt heeft dat wel gemeenschappelijk: die rechtvaardigheid voor de ondernemer en om eerlijk en netjes werk af te leveren en mensen eerlijk te vertellen hoe de vork in de steel zit. Dat maakt het leven wel een stukje makkelijker. 

Tot slot: hoe ga je dit succes vieren? 

We gaan in ieder geval een aantal leuke dingen met het personeel vieren. En volgend jaar bestaan  we 25 jaar, dus daar gaan we natuurlijk ook een feestje van maken! We hebben genoeg feestjes te vieren denk ik de komende tijd!

Gerelateerde blogs

Merk-Echt opent nieuwe vestiging in hartje Amsterdam

Merk-Echt opent nieuwe vestiging in hartje Amsterdam

Lees meer
Pas op met namaakproducten; een gewaarschuwd mens telt voor twee

Pas op met namaakproducten; een gewaarschuwd mens telt voor twee

Lees meer