• 15-06-2021
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

Luxe modemerken zoals Louis Vuitton, Prada en Cartier zeggen elk jaar miljarden te verliezen aan de verkoop van namaakspullen. Analisten bevestigen dit en voorspellen zelfs dat de wereldwijde markt voor namaakspullen tegen 2022 zal stijgen tot bijna 1 biljoen dollar. Er moet een oplossing komen. Grote kans dat blockchain dit probleem zal verhelpen.

Blockchain; wat is het ook alweer?

Het wordt ook wel de grootste uitvinding sinds die van het internet genoemd. Blockchain is een nieuwe soort databank waarin allerlei soorten transacties kunnen worden opgeslagen. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld de betaling met een digitale munt, de bitcoin, maar ook om de uitwisseling van contracten en diploma’s. Al deze informatie wordt opgeslagen in kleine versleutelde blokjes (cryptografie) die bij elkaar een lange en bovendien onkraakbare keten van informatie vormen. Bedrijven kunnen hierdoor digitale transacties verifiëren.

Garantiecertificaten

In de modewereld kan blockchain helpen bij de controle of het om een echt of een nep product gaat. Dit wordt gedaan middels de uitwisseling van gecodeerde garantiecertificaten waaraan de klant ziet of hij of zij inderdaad een authentiek kledingstuk, tas of accessoire aanschaft. Daarnaast zijn de producten dankzij deze nieuwe technologische oplossing duidelijk te traceren. Microsoft en ConsenSys zijn druk bezig met de ontwikkeling van deze nieuwe vorm van blockchain die de naam Aura Blockchain draagt en uiteindelijk voor alle luxe modemerken beschikbaar moet zijn.

Retourzendingen

Aura Blockchain moet nog verder worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Wel is het Franse modehuis Cartier al bezig met het testen van een onderdeel van deze technologie waardoor het vertrouwen wordt versterkt tussen verkoper en koper. Wanneer consumenten hun product retour willen zenden, dan nemen zij een foto van het product, en uploaden deze foto. Dit ter bewijs dat de toestand van het product niet is veranderd sinds dat zij het hebben ontvangen.

Al met al zijn er goede ontwikkelingen aan de gang om de modewereld transparanter, veiliger en zekerder te maken. Als de wereld na de corona pandemie weer helemaal open is, kunnen de consumenten met een gerust hart winkelen.