Regelmatig komen wij bij onze klanten wat misvattingen tegen over onderwerpen op merkenrechtelijk gebied. Uiteraard leggen wij graag uit hoe het wel zit en zetten we een aantal veel voorkomende misvattingen uiteen.
1. Merktekens.
Iedereen kent het wel het ® teken. Het suggereert, dat het merk is geregistreerd, waar het bij geplaatst wordt. Veel vermarkters van producten zetten het klakkeloos bij de naam van hun product in de veronderstelling dat dit een recht geeft. Dat is niet zo. Behalve in de USA heeft het teken geen echte juridische waarde. Sterker nog; je moet ermee oppassen om het teken te gebruiken, als je merk niet is geregistreerd. Je zou in dat geval ook buiten de USA kunnen worden aangesproken op het doen van een misleidende mededeling en daarvoor een boete krijgen. Gebruik het daarom alleen als je merk daadwerkelijk de hele inschrijvingsprocedure succesvol heeft doorlopen. Als je toch iets wilt aangeven bij een (nog) niet ingeschreven merk, gebruik dan liever het ™ teken. Dat geeft niet meer aan, dan dat de gebruiker het als zijn merk beschouwt.
2. Uitbreiding van de warenomschrijving of wijziging van een merk.
Regelmatig krijgen wij de vraag om extra producten of diensten op te nemen bij een reeds ingediend of zelfs al geregistreerd merk, of om iets te wijzigen aan zo’n merk zelf. Dit is helaas niet mogelijk. Voor wat betreft de waren en diensten is het niet toegestaan, dat een eenmaal ingediend merk wordt uitgebreid. Als het toch nodig is om extra activiteiten onder het merk te beschermen, zal een nieuwe aanvraag moeten worden ingediend.
Hetzelfde geldt voor een wijziging aan het merk zelf. Reden hiervoor is, dat het de rechtszekerheid zou aantasten, als je van alles zou kunnen wijzigen aan een eenmaal vastgelegd recht. Denk daarom goed na over wat je wilt beschermen voordat je de aanvraag laat indienen.
4. Wat leg je vast?
Regelmatig wenden klanten zich tot ons met de vraag om een beschrijvende of generieke term als merk voor hen vast te leggen. Vanuit marketing oogpunt vaak prima, maar vanuit merkenrechtelijk standpunt even zo vaak niet. Aangezien een keihard vereiste is, dat een merk een minimum aan onderscheidend vermogen moet hebben, om te kunnen worden geregistreerd, is dit in zo’n geval lastig te realiseren.
Als de klant het dan toch wil proberen, adviseren wij om een onderscheidend element (meestal een logo) toe te voegen aan de term. Je krijgt dan wel een registratie, maar pas op; de bescherming die je krijgt betreft de combinatie van de elementen. Het is vaak erg lastig, om bij een eventuele inbreuk door een derde een beroep op alleen de beschrijvende of generieke woordelementen te doen. Wat je natuurlijk wel krijgt is de mogelijkheid om je eigen merk ongestoord te kunnen gebruiken.
Meer informatie en advies over bovenstaande?
Heb je naar aanleiding van deze blog een vraag of wil je meer informatie? Onze adviseurs en juristen hebben de juiste kennis en ervaring in huis om je te adviseren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403 of [email protected]. Ook handig: plan direct kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Heb je naar aanleiding van deze blog een vraag of wil je meer informatie? Onze adviseurs en juristen hebben de juiste kennis en ervaring in huis om je te adviseren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403 of [email protected]. Ook handig: plan direct kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.