De jonge Robin van Persie die na het WK van 2014 een hoofdrol speelde in de reclames van Calvé, Max Verstappen die regelmatig voorbij racet in de reclames van Jumbo. Er wordt veel geld mee verdiend: het gezicht van bekende topsporters. Want hoe populairder je wordt, hoe meer commerciële waarde media en bedrijven in je zien, dus hoe groter je bescherming dient te zijn. Maar wanneer mag je nou een portret gebruiken?
Het gebruik van een portret in het algemeen
Van een portret is sprake als iemand herkenbaar is afgebeeld. Niet alleen het gelaat is van belang maar ook de lichaamshouding, bepaalde attributen of de omgeving kunnen een rol spelen.
Het portretrecht is geregeld in de Auteurswet en maakt onderscheid tussen twee situaties: het portret in opdracht en het portret niet in opdracht. Als een portret in opdracht is gemaakt, heeft de maker het auteursrecht maar deze heeft wel zonder meer de toestemming van de geportretteerde nodig. Als een portret niet in opdracht is gemaakt, dan mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden, tenzij de geportretteerde een redelijk belang heeft om zich tegen de publicatie te verzetten. Vaak gaat het dan om privacybelang.
Portretrechten van bekende sporters
Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn zoals dat bij bekende sporters vaak het geval is. Sporters hebben een zogenoemde “verzilverbare populariteit” wat betekent dat zij geld kunnen verdienen met hun portret. Het gaat dan niet om het gebruik van een portret in het kader van een nieuwsfeit, maar om het gebruik in reclames of op merchandising.
Portretten van onder andere voetballer Patrick Kluivert (nr. 6788585) en formule 1 coureurs als Michael Schumacher (nr. 554428) en Jos Verstappen (inclusief handtekening) zijn al jarenlang als merk geregistreerd.
Portret registreren als merk
Tegenwoordig lijkt het erop dat het registreren van een portret wat is afgenomen bij de topsporters. Het komt vaker voor dat enkel de naam van de sporter wordt geregistreerd in het merkenregister. Onder andere profvoetballer Christiano Ronaldo registreerde zijn naam als merk in het Europese merkenregister.
In de modellenwereld zien we toch een andere trend en is het een normale gang van zaken dat een portret als merk wordt geregistreerd. Denk hierbij aan Doutzen Kroes, Yolanthe Cabau van Kasbergen en Maartje Verhoef die het in 2014 toch voor elkaar kreeg haar portretmerk te registreren nadat het Europees merkenbureau het in eerste instantie weigerde omdat het te beschrijvend zou zijn.
Is jouw gezicht jouw handelsmerk en wil jij jouw portret vastleggen in het merkenregister?
Neem dan contact op via [email protected] of 076 514 84 03. Wil je je portret liever niet vastleggen als merk? Dan zijn we je uiteraard ook graag van dienst bij het vastleggen van een woordmerk!