Een paar weken geleden begon ik aan mijn nieuwe baan bij Merk-Echt. De eerste weken en vooral de eerste werkdag blijven een spannend moment, zoals met de meeste nieuwe ervaringen. Als de eerste werkdag daar is, spoken er veel vragen door mijn hoofd zoals “Zal ik last krijgen van files?” maar vooral “Hoe zal mijn eerste dag gaan?”

De eerste werkdag

Voordat ik bij Merk-Echt aan de slag ging, werkte ik voor mezelf als IE jurist. Daar deed ik ook mijn eigen marketing en schreef ik veel blogs over juridische onderwerpen op een toegankelijke manier. Ik vind het namelijk super leuk om mensen op een leuke manier kennis te laten maken met IE-recht en ze zo te wijzen op de mogelijkheden die IE-recht ze kan bieden. En toen kreeg ik de kans om deze combinatie van juridisch werk en het schrijven van teksten bij Merk-Echt te gaan doen, een kans die ik niet kon laten schieten. Met name omdat de vooruitstrevende en klantvriendelijke manier waarop Merk-Echt zichzelf op de kaart zet, mij ontzettend aansprak. Met deze gedachten rijd ik op mijn eerste werkdag naar Breda en de files vallen me gelukkig alleszins mee, dat is dan wel weer het positieve van deze corona-tijd.

Bij aankomst word ik opgevangen op de juridische afdeling en wordt duidelijk dat de dag in het teken zal staan van veel praktisch uitleg over de software waarmee gewerkt wordt, maar ook in het teken van meekijken met verschillende collega’s. Iedereen is erg vriendelijk en vraagt hoe mijn eerste dag gaat. Er komt veel informatie op mij af..! De tijd gaat snel en het is voor ik het weet tijd om wat te eten. Een goed moment om even bij te praten met wat collega’s, dus. Er is geen vaste lunchtijd bij Merk-Echt, mensen lunchen wanneer dat het beste uitkomt en gaan dan in het keukentje zitten, achter hun bureau, of gaan even wandelen. Toevallig worden we vandaag getrakteerd op heerlijk uitziende verse broodjes van een traiteur. Wat jammer, ik had al lunch mee dus ik moet het broodje afslaan.

Tussen de verschillende meetings door waarin ik uitleg krijg, kijk ik mee met verschillende collega’s en heb ik tijd om wat te gaan oefenen met de software, mij in te lezen en mijn eerste taken te doen. Intussen krijg ik ook een eerste schrijfklus van mijn baas: een blog schrijven over mijn ervaringen tijdens mijn eerste werkweken (dit blog dus). Ontzettend leuk dat ik nu al kan gaan bloggen! De tijd vliegt en zo is mijn eerste werkdag opeens verleden tijd. Een dag vol indrukken en informatie en een leuke eerste schrijfklus, ik ben erg tevreden.   

De rest van de eerste werkweek

De rest van de week werk ik een paar dagen thuis en nog een dag op kantoor. Wanneer ik voor het eerst opstart vanuit huis ben ik erg benieuwd hoe dat zal gaan en of ik inlog perikelen zal ondervinden. Het blijkt inderdaad dat het de eerste keer opstarten niet vlekkeloos gaat maar gelukkig zijn daar welwillende collega’s die me meteen helpen. Als alles eenmaal goed werkt, kan ik mij bezig gaan houden met het inhoudelijke werk, waar ik veel zin in heb. Het valt mij op hoe prima het overleg plegen met collega’s op afstand eigenlijk gaat. Even een belletje of een chatberichtje en je kan zo overleggen. En je ziet in de agenda wie er aanwezig is en hoe op welk nummer je die collega kunt bereiken.

In de loop van de week help ik steeds meer collega’s met werk. Natuurlijk mag een videocall hier en daar (met eventueel schermdelen) niet ontbreken bij het inwerken als je thuiswerkt, en dat gaat ook prima. Wat ik ook leuk vind is dat ik in de loop van de week ook fijne feedback krijg van één van de collega’s die mij begeleidt en dat ik merk dat ik al aardig mijn draai begin te vinden in mijn nieuwe baan. Ik vind steeds meer mijn weg in het gebruik van de software waardoor ik steeds makkelijker mijn werk kan doen. Een fijn gevoel waar ik een glimlach van krijg.

De laatste dag van de eerste week ga ik naar kantoor. Tot dan toe had ik nog geen files meegemaakt in mijn woon-werkverkeer, maar die dag is het helaas zover. Een groot ongeluk zorgt voor ruim 20 minuten vertraging. Eenmaal op kantoor is het even zoeken waar ik zit, omdat mijn plek van eerder die week bezet is. Geen vaste werkplek hebben heeft voor- en nadelen. Het is fijn als je meteen weet waar je zit en dat die plek vanuit hygiënisch oogpunt alleen door jou wordt gebruikt. Aan de andere kant heeft het ook wat om elke keer ergens anders te zitten (denk: digital nomad). Die dag zit ik bijvoorbeeld tegenover een collega die ik eerder nog niet veel had gesproken dus die kan ik nu beter leren kennen.

Aan het einde van de dag is het tijd voor een gezellige en informele kantoorborrel met enkele collega’s die op kantoor zijn, natuurlijk netjes met inachtneming van de anderhalve meter afstand. Een mooie kans om collega’s beter te leren kennen en leuke gesprekken te voeren. En een fijne afsluiting van mijn eerste week waarin ik een goede indruk heb gekregen van de teamspirit waar dit bedrijf voor staat.  

De tweede week

Alweer de tweede week! Het is een cliché, maar wat gaat de tijd hard. Als ik aan het begin van de week naar kantoor ga, hebben we ‘s ochtends een meeting met alle juristen. Sommigen bellen in vanuit huis en de rest zit op veilige afstand op kantoor. Tijdens de meeting kan iedereen dingen die hem/haar opvallen, tips en zaken waar misschien iets mee gedaan moet worden, bespreken. Er komen uiteenlopende zaken aan bod, van inhoudelijke dingen, tot praktische zaken.

De rest van de week neemt het inhoudelijke werk dat ik mag doen toe! Ik mag verschillende collega’s helpen in verschillende zaken en mag zelfs een portefeuille overnemen. Zo schrijf ik deze week o.a. mijn eerste sommatiebrief voor Merk-Echt. Het opstellen van sommatiebrieven is één van mijn favoriete onderdelen van mijn vak. Niet omdat ik het leuk vind om mensen te sommeren, hoor, maar meer omdat ik in dergelijke stukken mijn creativiteit kwijt kan. Ik krijg in de loop van de week ook leuke feedback over mijn werk en hoor dat de afdeling blij is dat ik er ben. Erg leuk om te horen! Als het einde van de week daar is, sluit ik de week dan ook af met een voldaan gevoel: ik ben blij om deel uit te maken van dit team. 

Gerelateerde blogs

Frederick’s en Melinda’s dagboek blog: De eerste weken van de Merk-Echt Academy 1

Frederick’s en Melinda’s dagboek blog: De eerste weken van de Merk-Echt Academy

Lees meer
Priscilla's dagboek blog: Een bijzondere start

Priscilla's dagboek blog: Een bijzondere start

Lees meer