• 28-09-2023
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

Nee, dat is Odido. Het zal je niet zijn ontgaan: T-Mobile Nederland en Tele2 mobiel gaan sinds 5 september 2023 verder als Odido. Het nieuwe Nederlandse telecombedrijf heeft grootse plannen. Daar is een lokale supermarkteigenaar echter minder blij mee, want zijn supermarkt draagt al jaren dezelfde naam. In een artikel van het AD uit de supermarkteigenaar zijn ongenoegen. Nu rijst de vraag: is zijn bezwaar, merkenrechtelijk gezien, terecht?

Merk of handelsnaam

Er zijn verschillende manieren om op te treden tegen partijen die jouw bedrijfsnaam gebruiken. Je kan je onder andere beroepen op een merk of op een handelsnaam. We leggen je kort het verschil uit.

Handelsnaam

Een handelsnaam is de naam waaronder jij als bedrijf naar buiten treedt. Het handelsnaamrecht ontstaat dus door gebruik en het is niet vereist om deze naam in het register van de KvK te registreren. Het handelsnaamrecht is echter een geografisch beperkt recht. Kort gezegd betekent dit dat je enkel kan optreden tegen dezelfde of gelijkende handelsnamen in hetzelfde geografische gebied. Hoe groot het gebied is waar naar gekeken dient te worden, is afhankelijk van het normale afzetgebied voor jouw producten of diensten. De geografische reikwijdte van de lokale supermarkt zal minder groot zijn dan die van bijvoorbeeld een taxicentrale, omdat deze laatste in het gehele land actief zal zijn.

Merk

Een merk dien je daarentegen wél te registreren voordat je er rechten aan kunt ontlenen. Je kan ervoor kiezen om jouw bedrijfsnaam aan te vragen als merk, voor de producten of diensten die je onder die naam aanbiedt. Wellicht heb je als bedrijf nog een lijn producten die je onder een andere naam uitbrengt. In dat geval kan je ook deze naam als merk aanvragen voor die producten. Je merk registreer je in diverse landen of regio’s. In het geval van telecombedrijf Odido hebben zij hun merken in de Benelux geregistreerd. Zij kunnen daarmee optreden tegen partijen die dezelfde of een gelijkende naam gebruiken in deze regio.

Uit een kort onderzoek in de merkenregisters blijkt niet dat deze betreffende supermarkt een merk heeft geregistreerd (overigens wel een andere, buitenlandse, supermarkt maar dat terzijde). Ook lijkt het er niet op dat de supermarkteigenaar zich op zijn handelsnaamrecht kan beroepen. Maar waarom dan niet?

Verwarrend?

Een van de essentiële vragen om te beantwoorden bij de beoordeling of er inbreuk wordt gemaakt op een handelsnaam- of merkrecht is de vraag of er sprake kan zijn van verwarring bij het relevante publiek. 

Laten we zeggen dat het handelsnaamrecht van de supermarkt Odido zo ver reikt dat zij kunnen optreden tegen het telecombedrijf. Kan er bij de consument verwarring optreden over de herkomst van de diensten die zij afnemen? De kans dat je voor een telefoonabonnement of een nieuw toestel bij de supermarkt binnenloopt, is klein. Dit geldt andersom ook. De diensten van een supermarkt en die van een telecomprovider zijn zo verschillend, dat beide partijen dezelfde naam kunnen gebruiken. Een welbekend voorbeeld is bijvoorbeeld ook dat van Ajax. Dit is een merk voor een voetbalclub, voor brandblussers en voor schoonmaakmiddelen. Het is voor jou als consument wel duidelijk dat je hier niet met dezelfde partij te maken hebt. Dit geldt volgens ons ook voor het merk Odido.

En nu?

Het lijkt er dus op dat zowel de supermarkt als het telecombedrijf hun naam niet hoeven te veranderen. In het artikel in het AD stelt de supermarkteigenaar overigens dat hij zijn naam niet zomaar kan veranderen naar ‘Jumbo’. Dat is dan ook een ander verhaal. Zij bieden namelijk dezelfde diensten aan, wat het voor de supermarktbezoeker nogal moeilijk maakt om te achterhalen of ze in dé Jumbo zijn, of in de lokale Jumbo. Spellenfabrikant Jumbo zal zich echter moeilijk tegen deze naamswijziging kunnen verzetten… 

Vragen?

We denken bij Merk-Echt graag met je mee. Heb je vragen over intellectuele eigendomsrechten, zoals merkrechten, auteursrechten en handelsnaamrechten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in.

Neem contact op
merken-geregistreerd-zorg-er-dan-voor-dat-je-dit-jaarlijks-checkt

Gerelateerde blogs

Automatische concepten 2

Shein; modegigant of beruchte copycat en boef?

Lees meer
Lose yourself in the Toblerone triangle

Lose yourself in the Toblerone triangle

Lees meer