

Denk je eraan om ChatGPT te gebruiken voor het bedenken van je nieuwe merknaam? Wacht even! ChatGPT is slim, maar als het om creatieve merknamen gaat, schiet het tekort. In deze blog leggen we uit waarom ChatGPT niet de beste keuze is voor het bedenken van een merknaam.
Wij probeerden het uit met de vraag: Ik ga een bedrijf beginnen dat actief is in merkregistraties. Kun je me enkele suggesties geven qua merknamen? We kregen het volgende antwoord:
Bij het bedenken van een merknaam voor je bedrijf in merkregistraties, wil je een naam die professioneel, memorabel en relevant is voor de branche. Hier zijn enkele suggestieve namen:
Bij het kiezen van een naam is het ook belangrijk om de beschikbaarheid te controleren voor handelsregistatie en domeinnamen, om ervoor te zorgen dat de naam uniek en bruikbaar is voor je bedrijf.
ChatGPT geeft eigenlijk zelf al het antwoord: de merknaam moet memorabel en relevant zijn. En dat bedenk je niet zomaar in enkele minuten. Een goede merknaam kenmerkt zich door in een paar woorden veel te zeggen of uit te stralen. Denk aan Coolblue, Apple of Ferrari. Je denkt waarschijnlijk meteen aan ‘alles voor een glimlach’ of aan de nieuwste iPhone of aan de kleur rood. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een blogpost, waar je veel meer tekst kunt gebruiken om je merk te verduidelijken.
Een merknaam moet echt passen bij wat je doet en waar je voor staat. Het moet iets zijn dat blijft hangen, makkelijk te onthouden is en ook nog eens lekker bekt. Ga je de mist in met je naam, dan kan dat flink wat schade aanrichten. ChatGPT mist de menselijke touch, ervaring en creativiteit om de subtiele nuances te begrijpen die nodig zijn voor een sterke merknaam.
Bij het kiezen van een goede merknaam komt meer kijken dan je misschien denkt.
In de Benelux worden merknamen vrijwel nooit op deze grond geweigerd: je moet het hier wel erg bont maken wil jouw beoogde merk in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Internationaal kijkt dit wat nauwer: zeker één om rekening mee te houden dus!
Wanneer je eenmaal een sterke merknaam hebt bedacht is het belangrijk om je merk te laten registreren door een merkenbureau, zoals Merk-Echt. Het merkenbureau checkt allereerst of je merknaam nog niet geregistreerd staat in het desbetreffende merkenregister. ChatGPT kan dit niet. Als je aan ChatGPT vraagt: kun je checken of de merknaam Merk-Echt geregistreerd staat in het BOIP merkenregister, krijg je het volgende antwoord:
Ik kan niet rechtstreeks toegang krijgen tot het BOIP merkenregister of andere externe databases om te controleren of een merknaam geregistreerd staat.
ChatGPT helpt je door synoniemen te vinden. Dit geeft je wellicht inspiratie voor je merknaam. Ook kan de chatbot je snel de betekenis van woorden vertellen, wat je nieuwe ideeën geeft. Kortom: gebruik ChatGPT ter inspiratie voor een merknaam. ChatGPT kan echter ook niets zeggen over of een merknaam onderscheidend is. Slechts drie van de bedachte merknamen voor een merkenbureau zijn naar verwachting onderscheidend genoeg. Daarvoor moet je echt Merk-Echt aanhaken!
Benieuwd of jouw merknaam uniek en juridisch sterk genoeg is? Vraag dan vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aan. Onze juristen beoordelen dan niet alleen of jouw merknaam voldoende onderscheidend vermogen heeft, maar onderzoeken ook of jouw merknaam nog vrij is.