• 20-03-2024
  • Tips
  • 3 minuten leestijd

Denk je eraan om ChatGPT te gebruiken voor het bedenken van je nieuwe merknaam? Wacht even! ChatGPT is slim, maar als het om creatieve merknamen gaat, schiet het tekort. In deze blog leggen we uit waarom ChatGPT niet de beste keuze is voor het bedenken van een merknaam. 

Je gebruikt toch ChatGPT voor het bedenken van een merknaam?

Wij probeerden het uit met de vraag: Ik ga een bedrijf beginnen dat actief is in merkregistraties. Kun je me enkele suggesties geven qua merknamen? We kregen het volgende antwoord:

Bij het bedenken van een merknaam voor je bedrijf in merkregistraties, wil je een naam die professioneel, memorabel en relevant is voor de branche. Hier zijn enkele suggestieve namen:

  • BrandSecure 
  • TrademarkPro
  • MarkMasters 
  • RegistryRights 
  • BrandGuardians
  • SignaShield
  • TrademarkTribe
  • IdentityInk
  • MarkMind 
  • BrandBas

Bij het kiezen van een naam is het ook belangrijk om de beschikbaarheid te controleren voor handelsregistatie en domeinnamen, om ervoor te zorgen dat de naam uniek en bruikbaar is voor je bedrijf.

Waarom vergt het bedenken van een merknaam veel tijd?

ChatGPT geeft eigenlijk zelf al het antwoord: de merknaam moet memorabel en relevant zijn. En dat bedenk je niet zomaar in enkele minuten. Een goede merknaam kenmerkt zich door in een paar woorden veel te zeggen of uit te stralen. Denk aan Coolblue, Apple of Ferrari. Je denkt waarschijnlijk meteen aan ‘alles voor een glimlach’ of aan de nieuwste iPhone of aan de kleur rood. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een blogpost, waar je veel meer tekst kunt gebruiken om je merk te verduidelijken.

Een merknaam moet passen bij de visie, missie en doelstellingen

Een merknaam moet echt passen bij wat je doet en waar je voor staat. Het moet iets zijn dat blijft hangen, makkelijk te onthouden is en ook nog eens lekker bekt. Ga je de mist in met je naam, dan kan dat flink wat schade aanrichten. ChatGPT mist de menselijke touch, ervaring en creativiteit om de subtiele nuances te begrijpen die nodig zijn voor een sterke merknaam.

Een juridisch sterke merknaam

Bij het kiezen van een goede merknaam komt meer kijken dan je misschien denkt.

Een juridisch sterke merknaam:

  1. Is uniek: De merknaam mag niet te veel lijken op reeds geregistreerde merknamen. Dit is om verwarring bij consumenten te voorkomen.
  2. Niet-beschrijvend: De merknaam moet niet te expliciet zijn over de aard, eigenschappen of kenmerken van je producten of diensten.
    Te beschrijvende namen zijn niet geschikt omdat ze het moeilijk maken om jouw aanbod te onderscheiden van andere bedrijven. Daarnaast worden beschrijvende merken geweigerd door het merkenregister, omdat je geen monopolie mag hebben op beschrijvende termen, iedereen moet ze kunnen gebruiken. 
  3. Niet misleidend: De merknaam mag geen incorrecte informatie geven over de herkomst, kwaliteit of aard van de producten of diensten.
  4. Is niet in strijd met de wet, de openbare orde of goede zeden.

In de Benelux worden merknamen vrijwel nooit op deze grond geweigerd: je moet het hier wel erg bont maken wil jouw beoogde merk in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Internationaal kijkt dit wat nauwer: zeker één om rekening mee te houden dus!

ChatGPT checkt niet de beschikbaarheid in merkenregisters

Wanneer je eenmaal een sterke merknaam hebt bedacht is het belangrijk om je merk te laten registreren door een merkenbureau, zoals Merk-Echt. Het merkenbureau checkt allereerst of je merknaam nog niet geregistreerd staat in het desbetreffende merkenregister. ChatGPT kan dit niet. Als je aan ChatGPT vraagt: kun je checken of de merknaam Merk-Echt geregistreerd staat in het BOIP merkenregister, krijg je het volgende antwoord:

Ik kan niet rechtstreeks toegang krijgen tot het BOIP merkenregister of andere externe databases om te controleren of een merknaam geregistreerd staat.

ChatGPT helpt je wel bij het bedenken van een merknaam

ChatGPT helpt je door synoniemen te vinden. Dit geeft je wellicht inspiratie voor je merknaam. Ook kan de chatbot je snel de betekenis van woorden vertellen, wat je nieuwe ideeën geeft. Kortom: gebruik ChatGPT ter inspiratie voor een merknaam. ChatGPT kan echter ook niets zeggen over of een merknaam onderscheidend is. Slechts drie van de bedachte merknamen voor een merkenbureau zijn naar verwachting onderscheidend genoeg. Daarvoor moet je echt Merk-Echt aanhaken!

Zo kies je een onderscheidende bedrijfsnaam

Is jouw merknaam juridisch sterk genoeg?

Benieuwd of jouw merknaam uniek en juridisch sterk genoeg is? Vraag dan vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aan. Onze juristen beoordelen dan niet alleen of jouw merknaam voldoende onderscheidend vermogen heeft, maar onderzoeken ook of jouw merknaam nog vrij is.

Gerelateerde blogs

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is 1

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is

Lees meer
afbeelding-gebruiken-let-op-de-regels-en-pas-op-voor-hoge-boetes

Afbeeldingen gebruiken? Let op de regels en pas op voor hoge boetes!

Lees meer
Amazon Brand Registry: zo werkt het en dit heb je eraan 1

Amazon Brand Registry: zo werkt het en dit heb je eraan

Lees meer