We kunnen er niet omheen: we hebben allemaal wél iets in huis van het merk Philips. Een tv, een lamp, een stofzuiger of een SENSEO® koffieapparaat. Maar is Philips nog wel Philips nu zij na de lampentak, de televisietak en de audio- en videotak ook afscheid hebben genomen van de airfryers, SENSEO®-apparaten, stoomstrijkijzers en sapcentrifuges?
Hillhouse Capital
In maart 2021 werd bekend dat Philips ook haar divisie voor huishoudelijke apparaten heeft verkocht. En wel voor maar liefst 3,7 miljard euro aan de Chinese investeerder Hillhouse Capital, een vrij onbekende. Hillhouse Capital is een bedrijf van de Chinese Multimiljardair Zhang Lei en is met een beheerd vermogen van 100 miljard (85 miljard euro) dollar een aanzienlijke speler in de wereld van private equity. Het bedrijf deed met name in Azië succesvolle investeringen.
De merknaam “Philips”
Naast het bedrag van 3,7 miljard euro dat Hillhouse Capital heeft betaald voor de divisie, telt de investeringsmaatschappij nog eens 700 miljoen euro neer voor het gebruik van de Philips-naam voor in ieder geval de komende 15 jaar. Het gebruik van het merk Philips en het meeliften op de goede reputatie blijkt het geld wel waard. In de jaarlijkse lijst van de wereldwijd meest gerenommeerde merken nestelde Philips zich vorig jaar in de top 30, voor andere bedrijven in de top 100 zoals Nike, Ikea, Apple, Samsung en Amazon.
Made in China?
Maar, koop je dan als consument eigenlijk nog wel iets wat van Philips is? Of is het “made in China? Gelukkig heeft Philips hier wel over nagedacht en gooit haar merk niet zomaar over de toonbank. Wanneer de nieuwe eigenaar huishoudelijke producten van mindere kwaliteit gaat leveren, heeft dit onverminderd zijn werking op het merk en de reputatie van Philips. Zowel in Eindhoven als in de Verenigde Staten en China heeft Philips afdelingen die toezien op de kwaliteitseisen van haar producten en diensten.
Je hoeft als consument dus niet bang te zijn te worden genept. Mocht je na 2012 een Philips tv hebben gekocht, dan heb je deze gekocht bij TP Vision. Voor die tijd verkocht Philips zijn tv’s al met een Sharp of Panasonic lcd-paneel. Niet alleen Philips doet dit, ook Apple verkoopt haar Ipads met daarin een scherm van Samsung en het scherm van de MacBooks komt van LG. Kortom, geen zorgen want deze producten worden nog zorgvuldig gecheckt op basis van de kwaliteitsvereisten van Philips.
Hulp nodig bij branding?
Het van oorsprong Eindhovense bedrijf heeft ervoor gekozen zich op medische apparatuur te gaan richten. Geen slecht idee in Corona-tijden. De beademingsapparatuur was niet aan te slepen.
Wil jij ook net zo’n sterk merk bouwen als Philips? Merk-Echt is je graag behulpzaam bij de branding van je merk. Je kan ons bereiken via [email protected] of bel gerust naar +31 76 5148403.