Eerder hebben we het als eens gehad over blauwe vinkjes op je social media pagina’s maar nu is er voor je e-mail eenzelfde soort geverifieerde badge. Dit wordt een Verified Mark Certificate of VMC genoemd. 

Door middel van het verkrijgen van een Verified Mark Certificate wordt je logo weergegeven in het afzenderveld in je e-mail inbox. De ontvanger ziet, nog voordat de e-mail is geopend, wie je bent en dat je merknaam geverifieerd is. Net als het blauwe vinkje straalt dit vertrouwen uit naar je klanten en daar bovenop is het een extra validatie- en beveiligingsvereiste om je klanten en je merk te beschermen tegen phishing- en spoofingaanvallen.

Hoe werkt het? 

Een Verified Mark Certificate (VMC) is een digitaal certificaat dat wordt uitgegeven door een certificeringsinstantie, waarmee eigendom van een logo wordt geverifieerd. Een vereiste hiervoor is dat jouw logo gedeponeerd moet zijn als merk omdat bij de aanvraag van een VMC wordt geverifieerd of je juridisch eigenaar bent van dit merk. 

Een groot voordeel van een VMC is dat dubieuze partijen geen logo’s kunnen gebruiken waarvan ze niet de eigenaar zijn. Op het moment dat een logo als merk geregistreerd staat, is het veel moeilijker om het logo te vervalsen (dit wordt ook wel spoofen genoemd). Onder andere Gmail en Yahoo ondersteunen deze zogenaamde Brand Indicators for Message Identification (BIMI). Zij vereisen zelfs een VMC alvorens een logo mag worden weergegeven in de inbox. Outlook hanteert hier echter een andere methode voor.

Hoe kom ik aan zo’n VMC?

Om een VMC te kunnen aanvragen heb je een geregistreerd merk bij een overheidsinstantie nodig wat wordt erkend door VMC-uitgevers. Dit kan bijvoorbeeld, het Europees merkenregister (EUIPO), het Amerikaanse merkenregister (USPTO) of het merkenregister in het Verenigd Koninkrijk (UKIPO) zijn. De eerste stap hiervoor is dus het vastleggen van je merk

Verstandig is dan wel om te starten met een naamsonderzoek om te checken of jouw merk al is geregistreerd. Onze juristen bekijken met een eerste kosteloze naamsonderzoek graag of jouw merknaam geregistreerd kan worden. 

Wanneer jouw merknaam nog beschikbaar is, kunnen wij het voor je aanvragen bij het merkenregister. Wanneer je merk vervolgens definitief is geregistreerd, kun je vervolgens contact opnemen met een certificeringsinstantie zoals DigiCert of Entrust om een VMC aan te vragen. Wanneer je VMC-aanvraag is goedgekeurd, ontvang je hiervan een certificaat en kun je deze toevoegen aan je e-mailinstellingen.

Voordelen van een VMC

Voordelen van een VMC zijn dus dat jouw klanten meteen, nog voor de e-mail te openen, zien wie je bent. Daarnaast geeft een VMC vertrouwen aan je klanten want het bevestigt dat je een geregistreerd merk hebt. Je klant krijgt hierdoor een veilige e-mail ervaring omdat je phishing en spoofing buiten de deur houdt.

Meer weten?

Onze adviseurs helpen je uiteraard graag verder. Je kunt ze bereiken via [email protected], via telefoonnummer +31 76 5148403 of plan kosteloos een afspraak in met een merkenadviseur.

Vragen adviseur merken en modellen

Gerelateerde blogs

5 goede voornemens bij het aanvragen van een merk 2

5 goede voornemens bij het aanvragen van een merk

Lees meer
Je idee beschermen, hoe doe je dat?

Je idee beschermen, hoe doe je dat?

Lees meer
Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Lees meer