“A mysterious trademark filer” of “een trol in merkenland” is de wijze waarop in de merkenbranche vaak wordt verwezen naar de ondernemer Michael Gleissner. Michael Gleissner is een multi-miljonair die in meer dan 40 landen bewust tientallen merkaanvragen heeft gedaan die zijn afgeleid van bekende merken. In de Verenigde Staten zou het gaan om ongeveer 1052 merkaanvragen, daarna volgen onder andere de Benelux met 935 en het Verenigd Koninkrijk met 663 merkaanvragen. In Letland zou Gleissner in 40% van de merkaanvragen in 2018 betrokken zijn!

Michael Gleissner vroeg onder andere merken aan als APPLE, IPHONE, TESLA en TRUMP TV. Het is echter onbekend wat Michael Gleissner wil bereiken met deze merkaanvragen. Feit is wel dat het veel kostbare procedures met zich meebrengt. Je zou zelfs kunnen stellen dat deze merkaanvragen te kwader trouw zijn gedaan. 

KPN – KPP-PN

De eerste en (nog) enige procedure in Nederland was van KPN tegen het door KPP, een onderneming van Michael Gleissner, verrichte depot van het woordmerk PN. Michael Gleissner bleek KPN een doorn in het oog, aangezien zij eerst zonder succes oppositie hadden ingesteld. Er zou sprake zijn van een geringe mate van overeenstemming in visueel en auditief opzicht. Deels zouden de betrokken waren en diensten van merk en teken identiek en deels in hoge mate soortgelijk zijn. Het Hof vernietigde echter deze beslissing en wees de oppositie toe voor de waren en diensten in klasse 9 en 38. Het merk KPN werd enkel ingeschreven voor klasse 25. 

N-Cubator

Het viel de merkbewakers bij Merk-Echt de afgelopen weken op dat er een deposant is die erg veel merken deponeert: N-Cubator N.V. Een kort onderzoek in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel wees uit dat deze naamloze vennootschap is gevestigd in Nederland en de enig aandeelhouder Michael Gleissner is.  

N-Cubator zet zichzelf neer als een platform voor snelgroeiende technologiebedrijven in China en Japan die willen uitbreiden naar de westerse markt. Volgens de website van N-Cubator ligt voor Chinese en Japanse bedrijven één van de grootste uitdagingen in de acceptatie van merkaanvragen. Daarnaast schijnt er een uitdaging te liggen in het verkrijgen van .com-domeinen. “N-Cubator heeft toegang tot een groot portfolio aan merken en domeinnamen en is ervaren in het geven van advies en organiseren van focusgroepen om de moeizame en kostbare zoektocht naar een geschikt merk te versnellen”.

Lange tijd was onduidelijk waarom Gleissner zoveel merkaanvragen deed. Het heeft er nu alle schijn van dat Gleissner merken en domeinnamen doorverkoopt aan de Chinese en Japanse markt. 

Merkbewaking en juridische mogelijkheden

Door middel van merkbewaking monitoren onze merkbewakers bij Merk-Echt dagelijks voor je of (soort-)gelijke merkaanvragen zijn ingediend. Ook tegen merkaanvragen van zogenaamde trademark squaters als Michael Gleissner kan bezwaar worden gemaakt. Als de merkbewakers van Merk-Echt een dergelijke merkaanvraag tegenkomen in de merkbewaking, wordt beoordeeld of de merkaanvraag verwarring oplevert en wat de kansen zijn voor een succesvol bezwaar. 

Heb je vragen? Neem dan contact op via [email protected] of 076-5148403. 

Gerelateerde blogs

Deze veelgemaakte fout in de reclamewereld kun je makkelijk voorkomen 1

Deze veelgemaakte fout in de reclamewereld kun je makkelijk voorkomen

Lees meer
Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is! 1

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is!

Lees meer
Registreren 4

Merkautorisatie van Bol.com

Lees meer