• 17-08-2020
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

We spraken er wel eens eerder over: branding. Want niets is belangrijker dan goede marketing voor het op de kaart zetten van je merk. Een krachtig wapen hiervoor is het koppelen van een Bekende Nederlander (BN’er) aan je merk. Een BN’er wekt immers vertrouwen en bekendheid en kan je merk op de kaart zetten. De publiciteit van een BN’er is namelijk enorm. Een opening die normaal gesproken alleen de plaatselijke krant zou halen, haalt met een BN’er ineens RTL Boulevard of Shownieuws. In de opstartfase kan dit een flinke boost geven aan je merk! Er zijn echter wel een aantal punten van belang wanneer je een BN’er aan je merk koppelt.

Wat wil je uitstralen?

Met name is van belang wat je wil uitstralen met je merk richting het publiek. Het imago van jouw merk mag niet te veel verschillen met het imago van de BN’er die je uitkiest. Je reclamecampagne moet namelijk wel geloofwaardig overkomen. 

Een goed voorbeeld van een geloofwaardige reclamecampagne is de “What else” reclame van Nespresso. Nespresso koos voor de sympathieke uitstraling van George Clooney. Ondanks dat George Clooney blijkbaar niet eens koffie drinkt, worden deze twee al sinds 2006 in één adem genoemd. Je kan hier dus wel spreken over een geloofwaardige reclamecampagne. 

Wat past er bij mijn doelgroep?

Als je weet welk publiek je wil aanspreken, kan je je reclamecampagne makkelijker afstemmen. De grootste valkuil in het werken met BN’ers ligt, nogmaals, in de geloofwaardigheid van de BN’er. 

De reclamecampagne van de Nederlandse Energie Maatschappij verliep bijvoorbeeld minder goed. Natasja Froger kreeg namelijk bergen kritiek over zich heen naar aanleiding van de reclame “ik zeg doen”. Froger zou namelijk profiteren van haar “opkomen voor de minderen imago” terwijl de betreffende energie maatschappij helemaal niet de goedkoopste zou zijn en gebruik zou maken van agressieve marketingtechnieken. Er volgde zelfs een rechtszaak tussen de energiemaatschappij en Froger

Ali B kwam daarentegen wel geloofwaardig over in de reclames van T-Mobile. T-Mobile was in 2011 op zoek naar een sociaal gezicht. In vijf jaar tijd hebben ze 20 reclames gemaakt en zelfs een Gouden Loekie, twee Effie’s, een Esprix én een Spin Award gewonnen

Het is dus van belang dat je een BN’er vindt die affiniteit heeft met jouw merk en de juiste binding heeft met de doelgroep. 

Succes verzekerd?

Met deze vorm van branding kun je jouw merk dus een flinke zet in de goede richting geven. Ongeacht de omvang van je onderneming, merk of product. Toch is succes niet altijd verzekerd en is het van belang goed na te denken over welke BN’er bij jouw merk past! 

Maar, voordat je gaat nadenken over BN’ers, moet je er wel voor zorgen dat je merk goed is vastgelegd. Merk-Echt adviseert je hier graag in. Je kan contact opnemen via info@merkecht of 076 5148403.