Na ooit te zijn begonnen als een klein snoepwinkeltje behoort het Zwitserse merk Lindt nu tot de grote chocolademakers met een beursnotering. Voor Lindt behoren de bekende zittende chocoladekonijn in goudwikkel en met een opvallende rode strik met hangertje tot de best verkochte producten in haar segment, dus stapte het merk de afgelopen jaren al meermaals naar de rechter om namaak aan te klagen. Ze voerde meerdere rechtszaken over de kleur, houding en vorm van de konijnen bij concurrenten.

Merkregistratie

Lindt is sinds 2000 eigenaar van het Europese Unie merk Lindt Goldhase (inschrijvingsnummer: 001698885) en heeft een patent op de 3D-vorm.

In 2021 oordeelde een Duitse federale rechtbank dat een chocoladekonijn in een specifieke gouden verpakking kan worden beschouwd als een merk en dat alleen Lindt deze specifieke kleur goud mag gebruiken. Hauswirth, een partij die ook in goud verpakte haasjes met lint om de nek maakten, vond namelijk dat een chocoladehaas geen handelsmerk kan zijn. Daar ging de Duitse federale rechtbank niet in mee. 

Lindt vs. Lidl

Lindt ging daarnaast ook de strijd aan met Lidl die ook een concurrerend chocolade konijn verkocht. Vorige jaar stelde een lagere Zwitserse Rechtbank Lindt nog in het ongelijk maar na een jarenlange juridische strijd van vier jaar is door een Zwitserse Rechtbank nu besloten dat Lidl geen gouden chocolade konijnen meer mag verkopen. Deze zouden namelijk te veel lijken op de chocolade konijnen van Lindt. 

De rechter werd met name overtuigd door het marktonderzoek van Lindt. Hieruit bleek dat er een hoog risico op verwarring bestaat nu het bedrijf daarmee bewees dat consumenten de vorm van het konijn vooral met hun product associeerden. De rechter benadrukte in zijn motivering dat hoewel er wel enige verschillen zijn tussen de chocoladekonijnen van Lindt en Lidl, uit onderzoek is naar voren gekomen dat het onderscheid voor consumenten bijna niet te zien is. Lidl trok daarmee aan het kortste eind en moet nu haar hele voorraad vernietigen.

Wil jij ook graag een sterk merk?

Benieuwd hoe je ook van snoepwinkel naar beursgenoteerd bedrijf gaat? Het begint met een sterk merk! Neem gerust eens contact met ons op via info@merkecht.nl, 076-5148403 of plan nu kosteloos een afspraak in als je meer wil weten.

Neem contact op
Merk-Echt op de werkvloer

Gerelateerde blogs

Relatie tussen Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever onder het vriespunt

Relatie tussen Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever onder het vriespunt

Lees meer
Van video on demand naar werkwoord: Netflix(en)

Van video on demand naar werkwoord: Netflix(en)

Lees meer
Hailey Bieber’s nieuwe skincare merk meteen aangeklaagd na lancering

Hailey Bieber’s nieuwe skincare merk meteen aangeklaagd na lancering

Lees meer