Apple vond er wat van: de merkaanvraag EPPLA in de Europese Unie van een deposant uit China die werd gedeponeerd voor onder andere headsets, smartwatches, tablets, oortjes en opladers. Is het gewoon toevallig dat de vijf letters van APPLE werden gebruikt voor het merk EPPLA of is hier gewoon goed over nagedacht?
Oppositieprocedure
Apple diende op 5 oktober 2021 oppositie in tegen de merkaanvraag EPPLA en beriep zich onder andere op de algemene bekendheid van het merk APPLE. Apple is immers één van de bekendste en populairste merken van het moment.
Het EUIPO maakte in haar uitspraak van 5 januari 2022 echter korte metten met dit argument. Apple betekent namelijk “appel” hetgeen de consument direct zal associëren met de appel in het logo van APPLE. EPPLE heeft daarnaast geen directe betekenis waardoor er een begripsmatig verschil ontstaat. De vraag of Apple in deze slachtoffer is geworden van haar eigen bekendheid mag je zelf invullen…
Verder is het EUIPO van mening dat het niet voldoende is dat enkel de letters A en E zijn gewisseld met elkaar:
EPPLA
APPLE
Het wisselen van deze letters zou immers zorgen voor een verschil zowel visueel als fonetisch. Of de gemiddelde IE-jurist het hiermee eens zou zijn is de vraag. Apple is (helaas) niet de enige die hiermee te maken kreeg. Zo kreeg Nokia het niet voor elkaar het merk AIKON te stoppen en heeft het merk G-Star het merk GRSTA te dulden.
Het voorkomen van namaak
Niet zo bekend als Apple? Geen zorgen, Merk-Echt is je graag van dienst bij het voorkomen van namaak. Onze merkbewakingsdienst is hier een goede hulp bij. Wij zouden je namelijk wél op de hoogte stellen van een kwestie als EPPLA / APPLE.
Apple heeft nog wel de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Updates houd je van ons tegoed.
Vragen?
Heb je vragen? Je kunt ons bereiken via [email protected],+31 76 5148403 of plan een afspraak in.