• 05-06-2020
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

Lage productiekosten, een enorme afzetmarkt, de business in China is nog altijd booming. Geen wonder dat China voor veel ondernemers “het beloofde land” is. Wereldwijd worden de meeste merken dan ook geregistreerd in China. Uit onderzoek van CompuMark blijkt dat in 2017 meer dan 5 miljoen nieuwe merken werden toegevoegd aan het Chinese merkenregister en dat wereldwijd 60% van de merkaanvragen in het Chinese merkenregister geregistreerd stonden. Dat zijn er bijna tweeëneenhalf duizend per uur, twintigduizend per dag…… Toch vergeten veel westerse ondernemers hun merk te registreren in China. 

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Zo luidt het gezegde ook in China. In China geldt namelijk het first-to-file principe: degene die als eerste een merk registreert, verkrijgt het absolute recht en gebruik op dat merk. De enige uitzondering op deze regel is als het gaat om wereldberoemde merken zoals bijvoorbeeld ADIDAS of STARBUCKS.

De gevolgen van het niet registreren van een merk in China

Westerse ondernemers hebben hun merk vaak nog niet geregistreerd in China omdat zij bijvoorbeeld nog niet actief zijn in China of de markt nog willen ontdekken. Meestal hebben zij dan al wel een registratie in de Benelux of de EU omdat hun product enkel nog daar verkocht of geproduceerd wordt. 

Wanneer men de Chinese markt gaat verkennen of wanneer men enkel zijn producten laat produceren in China is het van wezenlijk belang om zo spoedig mogelijk een merk vast te leggen. Er zijn namelijk Chinese bedrijven die doelbewust westerse merken registreren in China. Is men niet tijdig met het registreren van een merk in China dan kan het gevolg zijn dat een Chinees bedrijf het merk al heeft geregistreerd en dat het product onder een andere merknaam moet worden verkocht of dat het merk voor een significante som kan worden overgenomen. Zogenoemde “merkkaping” of “trademark squatting” is in China een enorme bron van inkomsten geworden aangezien de Chinese bedrijven vaak een smak geld verdienen aan de verkoop van de merkregistratie. 

Tesla en Apple

Ook Tesla en Apple kregen de afgelopen jaren te maken met Chinese merkkapers. Een bromfiets merk Tesla noemen is in China geen probleem. Het merk zou in 2006 al zijn vastgelegd door een Chinees bedrijf. Tesla moest in de juridische procedure aantonen dat het merk te kwader trouw is geregistreerd. Wat nog maar de vraag is aangezien Tesla een begrip is in de wereld van de elektrische auto’s maar of dit ook zo is bij de Chinese autorijder?

Ook Apple liep tegen de lamp met het introduceren van de iPad in China. Proview International, oorspronkelijk gevestigd in Hongkong, had namelijk in 2001 de merknaam iPad laten registreren. Het bedrijf verkocht in 2006 de merkrechten aan Apple voor een bedrag van € 42.000,-. Het dochterbedrijf Proview Technology bestreed echter de geldigheid van die overeenkomst in China en was van mening dat Apple het merk iPad niet in China mocht gebruiken. In 2012 werd het juridische gevecht geschikt en werden de merkrechten voor een kleine 60 miljoen dollar overgedragen aan Apple. 

Importeren vanuit China

Het registreren van een merk in China is niet alleen van belang voor de verkoop maar ook voor de productie. Het laten produceren van producten en het importeren van deze producten naar Europa valt namelijk ook onder het merkenrecht. Wanneer een Chinees bedrijf jouw merk al heeft geregistreerd in China dan kan hij deze westerse producten weren van de Chinese markt en het kan zelfs zo ver gaan dat de douane de export van producten die zijn geproduceerd in China tegenhoudt in verband met “namaak”. 

Chinees merkenrecht

Toch is China hard op weg in het bestrijden van deze merkkapers. In november 2019 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Chinese Trademark Law (TML). Het registreren te kwader trouw is hierbij een hot topic. Als de aanvrager van een merk niet de bedoeling heeft het merk daadwerkelijk te gaan gebruiken, wordt de merkaanvraag vanaf 1 november 2019 afgewezen. 

Het registreren van een merk in China

Vooral in China geldt dus dat je er niet snel genoeg bij kunt zijn met een merkregistratie. Ben jij actief in China, ben je de markt aan verkennen of laat jij je producten produceren in China voor je eigen markt en twijfel je of je een merkregistratie moet aanvragen? Een merkaanvraag in China heb je al vanaf 14 euro per maand. Deze kosten zijn nihil in vergelijking met de schade die je kunt oplopen. Merk-Echt adviseert je hier graag in. 

Je kan ons bereiken per e-mail: info@merkecht.nl of telefonisch via 076 514 84 03. Vind je appen makkelijker? Dan kun je een bericht sturen naar 06 189 66 430.