Denk je een originele woordspeling te hebben bedacht op een bestaande naam, think again. Voor je het weet krijg je de weduwe van wereldberoemde muzikant John Lennon, Yoko Ono, op je dak. En is niet langer meer sprake van ‘peace, love and happiness’. 

Claim cocktail John Lemons

De eigenaren van het Nederlandse cocktail merk Kever Genever stonden afgelopen maand vreemd te kijken toen ze een claim ontvingen van niemand minder dan Yoko Ono (zie artikel AD, 3 maart 2022). Volgens Yoko Ono zou de lancering van het nieuwe cocktaildrankje ‘de John Lemons canned cocktail’ inbreuk maken op de merken JOHN LENNON en JOHN LEMON. Yoko Ono eist dat de ondernemers onmiddellijk stoppen met de verkoop van hun John Lemon cocktail. En dat niet alleen, er wordt ook een deel van de opbrengst geëist. 

Verwijzing klassieke cocktail John Collins

De oprichters van Kever Genever reageerden verbaasd op de claim. Volgens de oprichters verwijst de naam John Lemon namelijk niet naar de wereldberoemde zanger John Lennon, maar zou ‘John Lemon’ verwijzen naar de klassieke cocktail John Collins. De eigenaren bieden namelijk wel meer ludieke namen aan. De kant-en-klare cocktaildranken in blik, ook wel canned cocktails, zijn allemaal gebaseerd op traditionele Jenever cocktails. Denk aan Holy Negroni, Henkie Panky en de Pinky Promise. Zo ook de naam John Lemon. Afgeleid van de klassieke cocktail John Collins, maar doordat deze cocktail citroen bevat hebben ze als twist Collins vervangen door ‘Lemons’.

Merkinbreuk

Al eerder startten de advocaten van Yoko Ono een procedure tegen een andere partij, een Poolse frisdrankfabrikant, die de naam JOHN LEMON voor frisdranken gebruikte. Yoko Ono, als weduwe van de legendarische musicus, liet een aantal jaar terug de merken JOHN LENNON en JOHN LEMON vastleggen voor onder andere coladranken, water, limonades en frisdranken vastleggen. In 2017 constateerde Yoko Ono dat het Poolse frisdrankmerk gebruik maakte van het teken JOHN LEMON.
Om het gebruik daarvan tegen te gaan, startte ze toen een procedure in kort geding (zie Rb. Den Haag van 7 augustus 2018, ECLI:NL:RBDHA:2018:9453). De rechtbank oordeelde dat er inderdaad sprake was van merkinbreuk. Onder dwangsom moest de Poolse frisdrankfabrikant iedere inbreuk staken. Een blik op het merkenregister leert ons dat het merk JOHN LEMON, destijds aangevraagd door de Poolse frisdrankfabrikant, inmiddels ook is overgedragen aan de The Imagine Peace Revocable Trust. Het zal je niet verbazen dat ze dit merk wel eens gaan inroepen in de kwestie met de jongens van Kever Genever. 

Crowdfunding

Om de kwestie op te lossen hebben de eigenaren van Kever Genever inmiddels een crowdfunding gestart. Al eerder maakten ze gebruik van deze manier van geld ophalen om met hun canned cocktails de markt te veroveren. Ironisch genoeg nu een nieuwe campagne om op de markt te blijven. Voor de eigenaren van Kever Genever blijft het dus nog even afwachten hoe het gaat lopen. Zij zijn in gesprek met de advocaten van Yoko Ono. Voor nu nog geen reden om te toasten op een goede afloop. Mochten ze er niet uit komen, misschien goed om te onthouden: “When life gives you lemons, don’t put them in cocktails.”

Update: Case closed

Inmiddels zijn de ondernemers van Kever Genever tot een overeenkomst gekomen met de advocaat van Yoko Ono. Partijen hebben afgesproken dat Kever Genever vanaf mei de verkoop van de John Lemon Canned Cocktail staakt. De cocktailblikken, restvooraad, promotiematerialen en labels met daarop John Lemon worden vernietigd. Verder is besloten dat de verdere details van de overeenkomst tussen de partijen niet naar buiten worden gebracht. Voor meer informatie klik hier.

Gerelateerde blogs

Krijg een flink deel van de kosten voor jouw merkaanvraag terug 1

Krijg een groot deel van de kosten voor een nieuwe merkaanvraag terug

Lees meer
Wat is een merk?

Wat is een merk?

Lees meer
Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is! 1

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is!

Lees meer