Je zorgt goed voor je merk door het daadwerkelijk te gebruiken. Wanneer je jouw geregistreerde merk namelijk niet binnen 5 jaar gebruikt, en een ander wil het na die periode gebruiken, zou je jouw registratie kunnen verliezen.
Ook moet je in de gaten houden of iemand anders jouw merk of een merk dat sterk op jouw merk lijkt, als merk probeert aan te vragen. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je de waarde van jouw merkregistratie verliest of dat deze kleiner wordt.
Met merkbewaking kunnen wij je hierbij helpen. We sporen merkaanvragen op die jouw merk kunnen schaden. En, na jouw toestemming, nemen het optreden hiertegen voor je uit handen.
Verder is het belangrijk dat de regio en/of de landen waar je jouw merk gebruikt overeenkomen met de regio en/of landen van de merkregistratie. Dus ga je exporteren naar, of importeren uit andere landen: check je merkportfolio goed!
Controleer, met name bij beeldmerken en woordbeeldmerken, of het logo dat je gebruikt nog overeenkomt met je registratie. Bij een nieuwe huisstijl hoort vaak een nieuwe merkregistratie.
Tenslotte is het belangrijk om te checken of de producten en/of diensten die in jouw registraties staan nog kloppen met je huidige activiteiten: zijn deze in de tussentijd veranderd of uitgebreid?