Een naam die precies beschrijft wat jouw product is, zoals ‘Het Bakkertje’ voor een bakker, lijkt een goed idee. Marketingtechnisch heeft het voordelen om een beschrijvende naam te hebben: consumenten weten direct wat jij als ondernemer aan hen aanbiedt. Juridisch gezien is dit minder sterk, omdat een beschrijvende naam niet onderscheidend genoeg is en hierdoor niet ingeschreven kan worden als een merk.
Het is dus meestal geen goed idee om in een naam zoals ‘Het Bakkertje’ voor een bakkerij veel geld, tijd en moeite te investeren. Wanneer de merkaanvraag wordt afgewezen ben je in principe je investeringen kwijt in de naam waar je geen merkenrechten aan kan ontlenen. Een beschrijvende naam is dus niet zo’n goede lange termijn investering. Als je hoopt dat je plannen ooit erg succesvol zullen worden, bedenk dan het volgende voor je een merknaam aanvraagt:
- Een goede, niet beschrijvende naam;
- Laat controleren of de naam geregistreerd kan worden (door ons gratis naamsonderzoek);
- Registreer de naam voordat je investeert om deze op producten en reclame e.d. te gebruiken. Het is namelijk: “wie het eerst komt, die het eerst maalt” bij merkregistraties.