Dit hangt af van de naam, de markt waarin je het merk wilt inzetten en de andere merken die op dit moment al op de markt zijn.

Het is dus erg lastig om dit zelf van te voren helemaal uit te zoeken en in te schatten. Googlen op je merknaam en de gevonden resultaten bekijken, is daarbij echt niet voldoende. Ook het bezitten van een domeinnaam of een registratie van je handelsnaam bij de Kamer van Koophandel geeft hierbij geen garantie dat de naam ook echt vrij is. Ook het zoeken in de openbare merkenregisters van bijvoorbeeld het BBIE (Benelux) of de EUIPO (EU) is een vak apart. Als je daar ‘McDonnalds Burgers’ of ‘Nike shoes’ zoekt vindt je 0 hits terwijl iedereen begrijpt dat dit merk echt niet beschikbaar is.

Via onze website kun je vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aanvragen. Wij bieden je een gedegen risicoanalyse met juridisch advies. Binnen maximaal 4 uur weet je sowieso of je met jouw idee een onderscheidend merk te pakken hebt.