Dit ‘onderscheidend vermogen’ van een merk lichten we toe in de blog ‘Het onderscheidend vermogen van een merk’

Onderzoek op tijd of je jouw merknaam kunt registreren

Je merknaam checken is dus heel belangrijk. Zorg ervoor dat je deze check op tijd door ons laat doen. Zo voorkom je dat je, mocht de aanvraag onverhoopt afgewezen worden, je investering (in geld maar zeker ook in tijd!) kwijt bent en je weer van vooraf aan moet beginnen. Tijdens een naamsonderzoek checken we of de registratie wel kans van slagen heeft. We bekijken of jouw merknaam onderscheidend genoeg is én of het merk niet al door iemand anders werd geregistreerd.

Merknaam checken

Gratis naamsonderzoek

Merk-Echt vindt zo’n check dusdanig belangrijk, dat we het gratis voor je uitvoeren. Je ontvangt dan, geheel vrijblijvend een risicoanalyse met juridisch advies én een offerte. Zo krijg je antwoord op de vraag of jouw bedrijfs- of productnaam (nog) als merk kan worden geregistreerd en wat, als je daarvoor zou kiezen, de kosten hiervoor zouden zijn.

Vraag een gratis naamsonderzoek aan

Onderscheidend vermogen versterken

Komt jouw merknaam niet door de juridische toets? Dan bekijken onze juristen graag voor je welke aanpassingen nog nodig zijn. Het toevoegen van een onderscheidend grafisch element (logo) bijvoorbeeld, kan het onderscheidend vermogen versterken. Zo maken we de kans dat jouw aanvraag alsnog slaagt groter.

We kunnen jouw merk vervolgens voor je registreren in het voor jou relevante land of regio. De Benelux, de Europese Unie of waar ook ter wereld. Dankzij een groot internationaal netwerk, behartigen we ook internationale belangen.

Ben je pas net begonnen en twijfel je of een merkregistratie de investering nu al wel waard is? In iedere situatie geldt: zolang je niets hebt vastgelegd, kan een ander je zomaar voor zijn. Hoe eerder je naam is vastgelegd, hoe beter dus!

Benieuwd wat Merk-Echt nog meer voor je kan betekenen?

Een juridisch sterke merknaam bedenken

Bij het bedenken van een juridisch sterke merknaam komt heel wat kijken. We zetten de belangrijkste juridische eisen voor je op een rijtje: 

De merknaam is uniek

Onderzoek op tijd (!) of de merknaam die je op het oog hebt wel uniek is. Jouw merknaam mag niet lijken op al bestaande (eerder gedeponeerde) merknamen, omdat dit verwarrend kan zijn voor de (potentiële) klant.

De merknaam is niet beschrijvend 

Een merknaam die de aard, eigenschappen of kenmerken van een product te direct omschrijft, mag niet ingeschreven worden in het merkenregister. De merknaam is dan te beschrijvend, waardoor de doelgroep jouw producten en/of diensten niet goed kan onderscheiden van die van andere ondernemingen.

Is niet misleidend 

Jouw merknaam mag geen verkeerde indruk wekken over de herkomst of de kwaliteit van de producten en/of diensten die je aanbiedt. Je (potentiële) klanten hebben dan een bepaalde verwachting van jouw merk, die je niet waar kunt maken. 

Is niet in strijd met de wet, de openbare orde of goede zeden

In de Benelux worden merknamen vrijwel nooit op deze grond geweigerd: je moet het hier wel erg bont maken wil jouw beoogde merk in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Internationaal kijkt dit wat nauwer: zeker één om rekening mee te houden dus!

In de blog ‘Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat’ leggen we de juridische eisen aan een sterke merknaam uit

100% registratiegarantie

Aanvragen via Merk-Echt slagen doorgaans in 99,9% van de gevallen. Wij hebben dan ook een groot vertrouwen in de kwaliteit van onze service en geven je 100% registratiegarantie voor jouw merkaanvraag.

Lees meer over de registratiegarantie

Vraag een gratis naamsonderzoek aan

Je ontvangt binnen één werkdag een vrijblijvende offerte met advies. Merk-Echt checkt of jouw merknaam geregistreerd kan worden.