Het teken dat ik gebruik om mijn producten of diensten te onderscheiden van de producten of diensten van mijn concurrenten. Dat kan bijvoorbeeld een naam, logo, vorm, beeld of klank zijn.

Een merk omvat vaak meer dan alleen een naam. Ook visuele elementen, geuren en klanken kunnen dusdanig typerend zijn voor jouw bedrijf, dat het slim is om óók die te beschermen. Het bekende 'Ta-Dum' geluid als je een 'Original Series' van Netflix start bijvoorbeeld, is een geregistreerd klankmerk. De meest voorkomende merken zijn nog altijd woordmerken (alleen het woord), woordbeeldmerken (woord en beeld) en zuivere beeldmerken (alleen beeld). Lees meer over de verschillende typen merken 

Stap 1: Merk registreren

Jouw merkbescherming begint met de registratie ervan: zonder merkregistratie heb je geen merkrechten. Hoe jij jouw merk het beste registreert, en of je alle typen hierin meeneemt, hangt af van hoe je het gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld zowel de naam als het logo? Dan is het van belang je beide varianten, én eventuele variaties daarop, als merk registreert. Want uiteindelijk geldt dat alleen dat wat je officieel als merk hebt vastgelegd, ook is beschermd.

Om voor merkregistratie in aanmerking te komen, dient jouw merk wél aan een aantal juridische eisen te voldoen. In de blog ‘In 5 stappen naar een geregistreerd merk leggen we dit beter aan je uit.

Stap 2: Merk bewaken

Nadat je jouw merk hebt vastgelegd is het slim om het ook te bewaken: alert zijn op potentieel inbreukmakende merkaanvragen en bezwaar maken als dat nodig is. Als merkhouder dien je dit zelf in de gaten te houden. Met onze merkbewaking nemen wij dit voor je uit handen.