Stel, je brengt een nieuw product op de markt en voor dit product heb je een originele naam bedacht: een echt merk. Je wilt dit merk natuurlijk beschermen, en hiermee voorkomen dat een concurrent met jouw succes en opgebouwde reputatie aan de haal gaat.

Het tijdig registreren van jouw merk is dan ook van groot belang. Wanneer jouw merk nog niet geregistreerd is, maakt een ‘copycat’ (juridisch gezien) het een stuk gemakkelijker om namaakproducten op de markt te brengen. Een geregistreerd merk bied je een stok achter deur, omdat dit jr het exclusieve recht geeft op het gebruik van het betreffende merk. Wanneer een merkhouder namaak constateert, kan hij deze partij dan ook sommeren de verkoop te staken en gestaakt te houden.

Gelukkig bieden grootmachten zoals Amazon tegenwoordig diverse instrumenten aan om namaak te bestrijden. Recent vernieuwde Amazon haar Amazon Brand Registry programma, in essentie een register waar onder voorwaarden geregistreerde merken in opgenomen kunnen worden. Eenmaal opgenomen in dit register wordt het merk officieel erkend door Amazon op haar platform en wordt het gemakkelijker om de verkoop van namaakproducten op dit platform tegen te gaan en copycats te verwijderen. Amazon biedt immers legitieme verkopers, waaronder merkhouders en licentiehouders, verschillende instrumenten om het aanbod en verkoop van namaakproducten door anderen te bestrijden. Zo heeft Amazon een zelf-lerend systeem waarbij de signalering van copycats een stuk wordt geautomatiseerd op basis van eerdere meldingen over (vermoedelijke) schendingen van intellectuele eigendomsrechten.

Jouw merk is van onschatbare waarde en het actief beschermen van een merk is bittere noodzaak. Jouw merk weerspiegelt de goodwill van jouw product en jouw bedrijf. Mocht je ook actief worden op Amazon, en een stok achter de deur wensen op dit platform ter bescherming van jouw merk, dan is het registeren van jouw merk in het register van Amazon sterk aan te bevelen.

Laat je adviseren door één van onze juristen over de mogelijkheden voor het aanvragen van een (woord)merk om zo jouw merk te beschermen én gebruik te kunnen maken van Amazon Brand Registry. Meer informatie kun je ook vinden op de website van Amazon.