Hoofdstuk 4. Wat voor soorten merken zijn er?

In dit hoofdstuk leggen wij uit wat wél en geen woordmerken, beeldmerken en woordbeeldmerken zijn. Daarnaast gaan we in op de vraag wat een goed logo is en waar deze aan moet voldoen. Daarnaast leggen we uit waarom je überhaupt een logo nodig hebt en hoe je deze het beste registreert en of wij logo’s ontwerpen. Als laatste stippen we aan wat een soortnaam/generieke is en hoe je voorkomt dat jouw merk een soortnaam of generiek wordt.

  • Weten wat voor soorten merken er zijn?

    De soorten merken die het meest voorkomen zijn woordmerken, beeldmerken en woordbeeldmerken. In onze FAQ beperken wij ons daartoe maar daarnaast is het ook mogelijk merken vast te leggen voor driedimensionale vormen zoals een verpakking, voor een kleur en voor klanken. Zoals respectievelijk als voorbeeld, Toblerone verpakking, KRAFT Foods lila en de muziek voor Mast-Jägermeister SE.

    H4 Wat voor soorten merken zijn er?H4 Wat voor soorten merken zijn er? 1H4 Wat voor soorten merken zijn er? 2

  • Weten wat een woordmerk is?

    Een woordmerk is een merk dat uitsluitend bestaat uit woorden. Hierbij zijn geen beeldelementen toegevoegd (plaatjes/kleuren etc.). Dit biedt voordelen wanneer je je huisstijl aanpast, omdat dit geen effect heeft op het woordmerk. Voorbeelden van woordmerken zijn:  QUOOKER   ZWANENBERG ADVIES   TRENDHOPPER MAX VERSTAPPEN   LACOSTE

  • Weten wat een beeldmerk is?

    Een beeldmerk is een merk dat uitsluitend bestaat uit grafische aspecten. Hierbij zal een huisstijlwijziging gevolgen kunnen hebben. Let er dan op dat er dan wellicht een nieuwe merkaanvraag nodig is. Voorbeelden van beeldmerken zijn:

    H4 Wat is een beeldmerk?      H4 Wat is een beeldmerk? 1    H4 Wat is een beeldmerk? 2

  • Weten wat een woordbeeldmerk is?

    Een woordbeeldmerk is (logischerwijs) een merk dat bestaat uit zowel een woord als een afbeelding. Hierbij heb je in principe rechten op de woordelementen én de grafische elementen, maar hoofdzakelijk op het geheel van deze combinatie. Wanneer het logo wordt aangepast, zal er waarschijnlijk een nieuwe merkaanvraag nodig zijn. Voorbeelden van een woord- en beeldmerk zijn:

    H4 Wat is een woordbeeldmerk?      H4 Wat is een woordbeeldmerk? 1

  • Weten wat een goed logo is?

    Een goed logo is een logo dat herkenbaar is, dat (potentiële) klanten een goed gevoel geeft wanneer zij naar jouw merk kijken. Consumenten moeten bij het zien van jouw logo een positieve associatie met jouw bedrijf of organisatie krijgen. 

  • Weten waar een goed logo aan voldoet?

    Een merk moet aan verschillende eisen voldoen. Daarnaast is een goed logo een logo wat mensen onthouden en wat uitstraalt waar jij als bedrijf voor staat. Daarom is het verstandig een merkregistratie vast te leggen op het moment dat jij weet wat je wil met je bedrijf, welke producten en diensten je aan gaat bieden en dat je weet dat je binnen afzienbare tijd succesvol gaat worden.

  • Weten waarom ik een logo nodig heb?

    De ervaring leert dat logo’s beter onthouden worden door klanten dan alleen een naam. Wij kunnen je adviseren over een aanvraag voor een logo en desgewenst onderzoeken of deze nog vrij is. Een logo heb je dus nodig zodat jouw merk beter bij de consument blijft hangen. Omdat er verschillende type merken zijn, adviseren wij je welk type merk het meest geschikt is voor jou. Het kan immers voorkomen dat de naam die je wil registreren al bezet is, of te beschrijvend is, maar dat met een logo erbij het logo wel als woordbeeldmerk kan worden geregistreerd.

    Wij weten goed wat we wel en wat we niet kunnen, je krijgt bij ons daarom ook een 100% garantie dat jouw merk geregistreerd kan worden, wanneer wij denken dat dit lukt.

  • Weten of jullie ook logo’s ontwerpen?

    Wij weten waar we goed in zijn en wat we beter over kunnen laten aan anderen. Wij ontwerpen geen logo’s, maar door onze ruime ervaring hebben wij genoeg connecties waar jij een origineel, goed en betaalbaar logo speciaal voor jouw onderneming kunt laten ontwerpen. Nadat je logo is ontworpen, staan wij je graag bij om het te laten registreren als merk.

  • Weten hoe ik mijn logo het beste registreer?

    Je registreert je logo het beste door een merkenbureau in de arm te nemen, en dan natuurlijk bij uitstek het onze. Daarnaast adviseren wij je ook over het gebruik van je logo. Je moet het logo namelijk vastleggen hoe het ook echt wordt gebruikt. Andere kleuren of andere vormen zouden dan als losse merken moeten worden vastgelegd, maar soms kun je door het merk juist niet in kleur te registreren meerdere varianten in kleur beschermen. Wij kunnen je hierbij adviseren. Bijvoorbeeld praktische tips over het type bestand, afmetingen en kleuren. Daarnaast kan het ook zo zijn dat wanneer je je huisstijl aanpast, je jouw logo ook aanpast. In dat soort gevallen adviseren wij je ook of het ook nodig is om een nieuw merk aan te vragen.

  • Weten wat een soortnaam (generieke naam) is?

    Een soortnaam (ook wel generieke naam genoemd) is een merknaam die zo ingeburgerd is in de taal, dat het dan ‘symbool’ staat voor een hele groep. Je kunt hierbij denken aan Aspirine, Walkmen en Kleenex. Al deze woorden zijn begonnen als merknaam voor een bepaald product, maar omdat het in de volksmond wordt gebruikt als aanduiding van een bepaald product, staan zij nu ‘symbool’ voor al deze producten.

    Om dit te voorkomen moet je optreden tegen anderen die jouw merk als soortnaam gebruiken. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je merk verwaterd en je jouw merk uiteindelijk verliest. Met onze merkbewakingsservice kunnen wij je hierbij helpen.

Stel je vraag

Staat je vraag er niet bij en wil je ons advies?