Hoofdstuk 9. Copy cats

In dit hoofdstuk behandelen wat je kunt doen tegen na-apers, copy cats, meelifters of andere misbruikers van jouw merk. We vertellen je ook wat wij hier wel en niet tegen kunnen doen.

  • Weten wat ik kan doen tegen na-apers, copy cats of misbruikers?

    Wanneer je een geregistreerd merk hebt, betekent dit dat jij de enige bent die dit merk mag gebruiken of anderen toestemming mag geven het te gebruiken. Wanneer een ander jouw merk gebruikt, kun jij van diegenen eisen dat ze: 

    • stoppen met het gebruik van jouw merk;
    • een schadevergoeding betalen;
    • de onterecht genoten winst afdragen;
    • inbreukmakende goederen terugroepen en voorraden afstaan;
    • alle namen en adressen van leveranciers en klanten met in- en verkochte  aantallen opgeven;
    • al jouw juridische kosten die jij gemaakt hebt vergoeden. 

    Deze eisen kun je via een kort geding afdwingen, waardoor je dit binnen korte tijd kan realiseren. Wel zo fijn wanneer iemand misbruik maakt van jouw merk en/of reputatie.

  • Weten wat jullie doen tegen na-apers, copy cats of andere misbruikers?

    Wanneer je onze merkbewakingsservice afsluit, bekijken wij voor je of anderen een merkaanvraag indienen dat jouw merk kan schaden.  Mocht je daarnaast zelf na-apers, copy cats of andere vormen van misbruik van jouw merk tegenkomen, kunnen wij je juridisch bijstaan om jouw merkrechten te handhaven.

  • Meer weten over: mijn merk wordt misbruikt op google, wat kan ik hiertegen doen?

    Mocht je zelf zien dat mensen jouw merknaam misbruiken op Google, of dat zij met jouw merk pretenderen jou te zijn, kunnen wij hier natuurlijk voor je tegen op treden. Wij zullen deze partijen dan aanschrijven en eisen dat zij stoppen met het gebruik van jouw merk. Doordat je een merkregistratie bezit kunnen we ook rechtstreeks bij Google terecht, zodat Google niet langer hun resultaten laat zien wanneer er wordt gezocht op jouw merk.

  • Meer weten over: mijn logo’s worden door een ander misbruikt, wat kan ik hiertegen doen?

    Wat voor het misbruiken van jouw naam geldt, geldt ook voor voor het misbruiken van jouw logo. Wij zullen deze partijen dan aanschrijven en eisen dat zij stoppen met het gebruik van jouw merk. Daarnaast kunnen wij je bijstaan in een juridische procedure. Mocht het aankomen op een rechtszaak kunnen wij je uiteraard doorverwijzen naar ons netwerk.

  • Meer weten over: mijn merk/logo lijkt teveel op een ander merk/logo?

    Het kan voorkomen dat je een merk aangevraagd hebt, de bevestiging hebt gekregen dat het geregistreerd is, maar na verloop van tijd toch een brief ontvangt van een advocaat waarin je wordt gevraagd te stoppen met het gebruik van een logo. Vaak wordt er een enorm bedrag aan schadevergoeding gevraagd en een dwangsom geëist per dag dat je nog langer doorgaat met het gebruik. Je was je van geen kwaad bewust, en je weet niet wat je moet doen.

    Allereerst, ga nooit zomaar af op wat er in de brief staat en zoek hiervoor bijstand bij een ervaren jurist gespecialiseerd in merkenrecht. Onze juristen zijn erg ervaren en kunnen je vertellen of de twee merken überhaupt wel te veel op elkaar lijken en wat je kunt ondernemen wanneer dit daadwerkelijk of enigszins het geval zou zijn. In dit soort situaties komen wij er graag minnelijk tussen beide partijen uit. Lukt dit niet, kunnen wij je bijstaan om vervolgstappen te ondernemen.

  • Weten of jullie ook protest voor mij kunnen aantekenen tegen een ander merk?

    Jazeker, wij kunnen zeker protest aantekenen tegen een ander merk. Onze juristen zijn hier erg ervaren in. Zij zullen je eerst adviseren over hoe zij jouw kansen inschatten. Zijn wij er samen van overtuigd dat wij wat kunnen beginnen tegen het andere merk? Dan zullen wij na jouw akkoord hiervoor protest aantekenen tegen het andere merk.

  • Weten wat ik moet doen als mijn leverancier/distributeur mijn merknaam heeft geregistreerd?

    Dat is natuurlijk erg vervelend, maar dit zien wij helaas vaker. Onze juristen hebben er ervaring mee dat een ander een merk snel registreert voordat de rechtmatige eigenaar dat gedaan heeft.

    Bij merkenregistraties is het zo dat “wie het eerst komt, die het eerst maalt”. Echter, wanneer het zo duidelijk is dat iemand anders het merk “gekaapt” heeft, kun je hier vaak nog wel het één en ander tegen beginnen. Dit is sterk afhankelijk van de situatie, welk merk, de relatie tussen de partijen etc. Het is moeilijk om hier in het algemeen uitspraken over te doen. Mocht dit zich voordoen, raden wij je aan contact met ons op te nemen zodat wij je kunnen adviseren.

Stel je vraag

Staat je vraag er niet bij en wil je ons advies?