De ‘peace of mind’ van merkbescherming
Toen in 2014 Lagersmit verzelfstandigde van Royal IHC stond de organisatie voor een hoop uitdagingen. Ondermeer het wereldwijd ingang zetten en beheren van ruim 120 merkregistraties. “We hebben gedegen onderzoek gedaan naar welk betrouwbaar merkenbureau de kennis en body heeft om ons merkbeheer wereldwijd over te nemen. We willen zeker weten dat onze merken in goede handen zijn”, aldus Theo Pack en Sabrina Peters van Lagersmit.
Waar het in 1856 mee begon
Ruim 160 jaar geleden werd, door oprichting van het Kinderdijkse Machinefabriek Diepeveen, Lels en Smit (DLS), de basis gelegd voor het bedrijf Lagersmit zoals we dat kennen anno 2017. In de decennia hierna is de organisatie zich verder gaan specialiseren in het ontwerpen en produceren van ‘s werelds beste voortstuwing- en pompasafdichtingen.
De hoogwaardige producten van Lagersmit worden vandaag de dag veelzijdig toegepast in de maritieme en industriële sector, om bij draaiende delen (zee)water en smeeroliën van elkaar gescheiden te houden. Met ±60 medewerkers is Lagersmit een wereldspeler in dit segment.
Afsplitsing van Koninklijke IHC
In de loop der jaren heeft de organisatie Lagersmit meerdere namen gehad. Zo werd het bedrijf in 1965 onderdeel van het maritieme conglomeraat ‘IHC Holland’ en ging het als business unit verder onder de paraplu van IHC. In 2005 werd het hernoemd tot ‘IHC Lagersmit’ en in 2012 wederom, ditmaal tot ‘IHC Sealing Solutions’. Deze laatste bedrijfsnaam was echter van korte duur, want in 2014 werd de gespecialiseerde bedrijfstak overgenomen door de CEO en een investeringsfonds.
“Door de afsplitsing moesten we zaken zelfstandig gaan regelen, waaronder al onze merk-en productnamen wereldwijd.”
Door de overname werd de organisatie afgesplitst van Koninklijke IHC en moest het allerlei zaken zelfstandig gaan regelen. “Van de schoonmaak tot kantoorartikelen maar ook: wat gaan we doen met al onze merk- en productnamen?”, vertelt Theo Pack.
De ‘nieuwe’ naam Lagersmit
Door de verzelfstandiging van de bedrijfstak kon de oude naam ‘IHC Sealing Solutions’ natuurlijk niet meer worden gebruikt. Besloten werd om terug te gaan naar de ‘roots’ van het bedrijf; de oude naam ‘Lagersmit’ werd met ruim 160 jaar geschiedenis nieuw leven ingeblazen.
Tijdens deze transitieperiode was het zaak om het eigenaarschap van álle relevante merken, die voorheen in handen waren van Royal IHC, bij de Lagersmit organisatie te krijgen. “Hierbij hadden we een hoop vragen en zaten met met verschillende onduidelijkheden”, vertelt Sabrina Peters, verantwoordelijke voor alle marketingactiviteiten binnen Lagersmit.
“Wij hebben niet alle kennis en waren op zoek naar een partij die gemoedsrust levert op het gebied van merkregistratie.”
“Nu het registreren en beheren van onze merken in eigen handen kwam, gaf dit Lagersmit de mogelijkheid om uit te vinden welke partij het beste bij ons past. We hebben meerdere bureau’s aangeschreven en er zijn er een handje vol op bezoek geweest. Uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt voor één bureau, Merk-Echt”, licht Sabrina toe.
“We hebben onderzocht welk merkenbureau in aanmerking kwam.”
Sabrina legt uit, “De stelling waar wij voor staan is ‘Peace of Mind’. Wij willen dat onze klant zich geen zorgen hoeft te maken om afdichtingen, want dat doen wij voor ze. Het mooie zou zijn, als we dat ook terug konden vinden in een leverancier.”
De ‘peace of mind’ van waterdichte merkbescherming
“Toen de specialisten van Merk-Echt bij ons op bezoek kwamen, voelde dat meteen vertrouwd. Ze hadden zich voorbereid, wisten waar ze over spraken en gaven ons metéén waardevolle inzichten in de verschillende klassen”, aldus Sabrina. “Zeker omdat merkregistratie niet hetgeen is waar wij dagelijks mee bezig zijn, zochten we naar een partij die de kennis en body heeft om dat wereldwijd over te nemen. Zodat je er vertrouwen in hebt, dat het in goede handen is.”
Hoe wist je dat jullie merken ‘in goede handen’ waren?
“Het begon al met dat wij niet op de hoogte waren van alle in’s en out’s m.b.t. alle klassen; klasse 7, klasse 16 etc., daar werd meteen duidelijkheid over gegeven. Daarnaast gaven ze advies over merkregistraties die we al hadden. Ook viel hun eerlijkheid op door uit te leggen welke klassen niet noodzakelijk waren om op te nemen, omdat de relevante producten en diensten reeds in een andere klasse inbegrepen waren. Al die details, dat gaf ons een dusdanig vertrouwen, in de zin van: ’die kennis is daar wel’. Die indruk hadden we in het begin, en is alleen maar waarheid geworden”, benadrukt Theo.
“Daarbij gaven ze ook gewoon een heel eerlijk advies”, vertelt Theo. Ze hadden niet als doel ‘om zoveel mogelijk geld te verdienen’. Nee, gewoon een goede partner zijn.” “En wat nodig is, is nodig. Wat niet hoeft, dat doen we ook vooral niet. Het voelde vertrouwd en eerlijk – en we wisten direct waar we aan toe waren”, vult Sabrina aan.
“Bij Merk-Echt zat er geen druk achter, ze pasten zich aan ons tempo aan – waardoor het al heel snel goed voelde. Wij staan voor het ontzorgen van onze klanten en wij willen ook graag zelf ontzorgd worden. Wij hebben niet alle kennis m.b.t. Merkregistraties. Het was heel fijn om te zien dat die kennis wél bij Merk-Echt ligt”, vertelt Marketing Coördinator Sabrina.
“Onze merk- en productnamen zijn nu door middel van ruim 120 merkregistraties in 46 landen waterdicht beschermd.”
Beheer van ons wereldwijde merkportfolio
“Wat ook prettig was, was dat er al snel een duidelijk plan was waar Merk-Echt mee aan de slag zou gaan. Ze beloofden constant terugkoppelmomenten te hebben, waarbij ze zouden laten zien waar ze mee bezig zijn geweest en wat de status is. In het begin kregen we merkoverzichten toegestuurd, waar we dan telefonisch doorheen liepen. ‘Dit is hoe het hiermee staat, dit is hoe deze ‘registratie’ verloopt, enzovoorts”, licht Sabrina tevreden toe.
“Deze manier van informeren kost erg weinig tijd. Er werd al veel voorwerk gedaan, en ze zochten zelf al heel veel dingen uit”, vertelt Sabrina. “Alleen als zij ergens tegenaan liepen, doken we er dieper in. Als onze merkengemachtigde Erik met een melding komt van: ‘hier loop ik tegenaan’, dan wordt dat gevolgd door: ‘en zo zouden we het kunnen oplossen’. Ze denken al voor je en zoeken de opties. Je krijgt écht een advies, dat is fijn. Met hun netwerk van agenten wereldwijd kunnen ze issues ook snel oplossen”, licht Theo toe.
“Ze denken al voor je en zoeken de opties. Je krijgt écht al het advies.”
Vooronderzoek bij nieuwe merk- en productnamen
Wat we op marketingvlak veranderd hebben, is dat als we nieuwe namen bedenken we deze opties eerst aan Merk-Echt voorleggen. Zij kijken dan wat de beste varianten zijn qua ‘registreerbaarheid’. Met simpelweg ‘Googlen’ snij je jezelf in de vingers. Vervolgens komen ze razendsnel met response; ‘dit is ons advies, hier zitten de risico’s’. Dus hierbij schakelen we altijd Merk-Echt in, zodat we niet achteraf tegen vervelende zaken aanlopen”, vertelt Sabrina open.
“De samenwerking met Merk-Echt is een verademing. We hebben nu de gemoedsrust dat onze merken in goede handen zijn.”