Benelux logo registreren
v.a. € 595,-
Een merk omvat meer dan alleen een merknaam. Je logo (beeldmerk) is vaak nét zo belangrijk voor jouw imago en uitstraling. Het helpt je op te vallen en herkenbaar te zijn voor je doelgroep: een krachtig marketingmiddel. Het is verstandig om je logo te registreren als merk, doe je dit niet dan gaan copycats en meelifters ermee aan de haal. Hoe doe je dit? Door je logo te registreren als een beeldmerk middels een officiële merkregistratie.
Laat je je logo registreren als merk, dan krijg je het exclusieve recht op het gebruik van dat specifieke beeldmerk. Indien iemand bijna hetzelfde logo ontwerpt, dan kun jij in principe met je merkregistratie het gebruik van dat logo verbieden.
Je bedrijfslogo laten registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK) is niet mogelijk. Bij de KvK schrijf je namelijk je onderneming in en laat je je handelsmerk registreren. Een merkenbureau, zoals Merk-Echt, helpt jou bij het registreren van jouw logo. We starten met een logo onderzoek. Vervolgens controleren we of het logo als beeldmerk geregistreerd kan worden en geven advies over eventuele noodzakelijke aanpassingen, zoals wanneer het logo te beschrijvend is of reeds door anderen gebruikt wordt.
Daarna stellen we het merkvoorstel op met daarin de klassen die zorgen voor een optimale bescherming van je merk. Als laatste stap dienen we het merk in bij de overheidsinstantie. Ook na deze stap blijven we actief betrokken, houden we je continu op de hoogte en nemen contact op zodra de registratie succesvol is afgerond.
Je logo registreren levert een aantal belangrijke voordelen op:
Een logo is in de praktijk vaak de visuele identiteit van een merk: een combinatie van kleuren, vormen, typografie of symboliek. In juridische zin spreken we dan over een beeldmerk — dat is de officiële term wanneer je een visueel element laat registreren als merk.
De kosten van een logo registratie zijn gelijk aan de kosten voor een merkregistratie. De kosten van je logo registreren zijn afhankelijk van het gebied waar je je logo wilt registreren.
v.a. € 595,-
v.a. € 1.450,-
Kosteloos registratieplan (afhankelijk van welke landen je kiest)
Plan eenvoudig een 15 minuten afspraak in om al je vragen over logo vastleggen te stellen. Geen zorgen, geheel kosteloos.
Je registreert je logo het beste door een merkenbureau in de arm te nemen, en dan natuurlijk bij uitstek het onze. Daarnaast adviseren wij je ook over het gebruik van je logo. Je moet het logo namelijk vastleggen hoe het ook echt wordt gebruikt. Andere kleuren of andere vormen zouden dan als losse merken moeten worden vastgelegd, maar soms kun je door het merk juist niet in kleur te registreren meerdere varianten in kleur beschermen. Wij kunnen je hierbij adviseren. Bijvoorbeeld praktische tips over het type bestand, afmetingen en kleuren. Daarnaast kan het ook zo zijn dat wanneer je je huisstijl aanpast, je jouw logo ook aanpast. In dat soort gevallen adviseren wij je ook of het ook nodig is om een nieuw merk aan te vragen.
Je handelsnaam kun je ook als logo laten registreren. Zoals wij hebben uitgelegd in dit artikel is dat zelfs aan te raden. Hierbij moet je wel een logo hebben wat bij jouw handelsnaam hoort en zul je hierbij de merkaanvraag procedure moeten doorlopen.
De ervaring leert dat logo’s beter onthouden worden door klanten dan alleen een naam. Wij kunnen je adviseren over een aanvraag voor een logo en desgewenst onderzoeken of deze nog vrij is. Een logo heb je dus nodig zodat jouw merk beter bij de consument blijft hangen. Omdat er verschillende type merken zijn, adviseren wij je welk type merk het meest geschikt is voor jou. Het kan immers voorkomen dat de naam die je wil registreren al bezet is, of te beschrijvend is, maar dat met een logo erbij het logo wel als woordbeeldmerk kan worden geregistreerd.
Wij weten goed wat we wel en wat we niet kunnen, je krijgt bij ons daarom ook een 100% garantie dat jouw merk geregistreerd kan worden, wanneer wij denken dat dit lukt.
Een merk moet aan verschillende eisen voldoen. Daarnaast is een goed logo een logo wat mensen onthouden en wat uitstraalt waar jij als bedrijf voor staat. Daarom is het verstandig een merkregistratie vast te leggen op het moment dat jij weet wat je wil met je bedrijf, welke producten en diensten je aan gaat bieden en dat je weet dat je binnen afzienbare tijd succesvol gaat worden.
In beginsel geldt dat wanneer een logo geregistreerd is er niets meer gewijzigd kan worden. Nu is er bij het aanpassen van je logo/ huisstijl gelukkig enigszins speelruimte. Gebruik je bijvoorbeeld nét een andere tint blauw? Of wordt de compositie van woord en beeld een beetje aangepast? Dan is de kans groot dat ‘de totaalindruk’ voldoende hetzelfde blijft – en volstaat jouw bestaande merkregistratie.
Meer informatie over het wijzigen van je merk/logo
Een woordmerk is een merk dat uitsluitend bestaat uit woorden. Hierbij zijn geen beeldelementen toegevoegd (plaatjes/kleuren etc.). Dit biedt voordelen wanneer je je huisstijl aanpast, omdat dit geen effect heeft op het woordmerk. Voorbeelden van woordmerken zijn: QUOOKER ZWANENBERG ADVIES TRENDHOPPER MAX VERSTAPPEN LACOSTE