Je hebt na lang nadenken eindelijk een goede bedrijfsnaam bedacht. Maar komt deze bedrijfsnaam voor een merkregistratie in aanmerking? Het zou immers erg vervelend zijn als er iemand met jouw bedrijfsnaam vandoor gaat. In deze blog leggen wij je uit wat een goede en onderscheidende bedrijfsnaam is.
Wat betekent onderscheidend?
Wanneer is een bedrijfsnaam een onderscheidende bedrijfsnaam? De definitie van onderscheidend is volgens Van Dale als volgt:
On.der.schei.den = het herkennen, waarnemen
Een bedrijfsnaam moet je dus in staat stellen om een bedrijf te herkennen of waar te nemen. Een goede bedrijfsnaam moet blijven hangen in je geheugen. Zodat wanneer je een tijd later weer met de bedrijfsnaam geconfronteerd wordt, je het bedrijf onmiddellijk zult herkennen. Maar wanneer is een naam onderscheidend, juist niet-onderscheidend en wat zijn hiervan de gevolgen?
Wanneer is een bedrijfsnaam onderscheidend?
Maar hiermee is nog niet gezegd dat een bedrijfsnaam direct onderscheidend is. Er zijn namelijk tal van bedrijven die je kunt herkennen aan de naam, maar die niet voldoen aan het voor een merk vereiste onderscheidend vermogen. Een bedrijfsnaam is namelijk pas onderscheidend, wanneer onderscheid gemaakt kan worden tussen de ene en de andere onderneming. Wanneer dit niet het geval is, dan kun je stellen dat de bedrijfsnaam beschrijvend is. Zo is bijvoorbeeld Bakker niet onderscheidend voor de diensten van een bakker. Als je het woordmerk Bakker namelijk claimt dan is de bakker op de hoek niet meer in staat om zijn diensten onder die naam aan te prijzen.
Is Bakker dan niet te registreren als merk? Het antwoord op deze vraag is toch nee. Of de bedrijfsnaam Bakker toch onderscheidend kan zijn, hangt af van de waren en diensten waarvoor de naam geclaimd wordt. Bakker voor een autobandenspeciaalzaak is wel onderscheidend, het zegt namelijk niets over autobanden of de dienstverlening van een autobandenspeciaalzaak.
Een bedrijfsnaam mag dus niet de waren of diensten (of een kenmerk daarvan) beschrijven, wil deze als woordmerk geaccepteerd worden.
Je hebt een beschrijvende bedrijfsnaam bedacht, wat dan?
Kun je dan toch een (deels) beschrijvende bedrijfsnaam als merk registreren? Mocht de bedrijfsnaam onverhoopt toch (net) niet onderscheidend zijn, dan kan vaak een logo toegevoegd worden, waarna de bedrijfsnaam in combinatie met het logo alsnog voldoende onderscheidend is. Het logo neemt op deze manier het gebrek aan onderscheidend vermogen weg. Zo is het voor een bakker bijvoorbeeld toch mogelijk met de naam bakker als merknaam geregistreerd te worden.
Meer info?
Wil je meer weten over het onderscheidend vermogen van jouw gekozen bedrijfsnaam of merk? Neem gerust contact met ons op via 076-5148403 of [email protected] of plan kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Wil je meer weten over het onderscheidend vermogen van jouw gekozen bedrijfsnaam of merk? Neem gerust contact met ons op via 076-5148403 of [email protected] of plan kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.