• 20-06-2023
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

Je hebt er de afgelopen weken vast over gehoord: ChatGPT. ChatGPT is een hot topic omdat het een chatbot is die in staat is om menselijke antwoorden te geven op bijna alles wat je de chatbot vraagt. “Maar hoezo is dat relevant voor merken?” horen we je denken. We leggen het je graag uit!

Wat is ChatGPT?

Laten we vooraan beginnen. Wat is ChatGPT nou eigenlijk? Volgens de Nederlandse website van ChatGPT is ChatGPT:

“ChatGPT is een chatbot-engine ontwikkeld door OpenAI, een leider op het gebied van kunstmatige intelligentie en computertoepassingen. Dit is een geavanceerde chatbot die meerdere talen spreekt, waaronder Hebreeuws, waarmee gebruikers kunnen communiceren over uiteenlopende onderwerpen en binnen enkele seconden bijna mensachtige reacties kunnen ontvangen.”

AI is de afkorting voor Artificial Intelligence wat een verzamelnaam is geworden voor applicaties die complexe taken uitvoeren waarvoor voorheen menselijke input nodig was. AI wordt dan ook steeds belangrijker. 

Waarom is ChatGPT relevant voor merken?

ChatGPT kan op verschillende gebieden worden gebruikt, zoals voor klantenondersteuning, e-commerce, contentmarketing en vele andere doeleinden. Met zijn nauwkeurige en snelle antwoorden op vragen, biedt ChatGPT een waardevolle oplossing voor merken om hun klantenservice te verbeteren. Dit leidt tot klanttevredenheid en herhaalaankopen. 

Nadeel is echter wel dat ChatGPT nog steeds geen emoties kan interpreteren waardoor het ook tot onjuiste antwoorden kan leiden en dus ontevreden klanten. 

Het genereren van een merk door ChatGPT

ChatGPT beweert ook de inhoud van een merk of patent te kunnen genereren maar ondanks de enorme potentie die hierin zit, slaagt de bot daar nog niet in. Onder andere de classificatie waarin de waren en diensten zijn opgesomd vraagt om nog wat extra oefening. Dat heeft ermee te maken dat er geen standaard antwoord is voor het opstellen van een classificatie. Dit is immers voor ieder merk anders! 

Daarnaast blijft ChatGPT een publiek platform. Wil je wel het door jou bedachte merk of patent voorleggen aan ChatGPT met de kans dat het publiek wordt? 

ChatGPT vs. Merk-Echt

Naar onze mening kan ChatGPT nog steeds geen IE-jurist vervangen. Wees je er van bewust dat ChatGPT gratis is en goedkope vervanging voor professioneel merkadvies. Verwacht er dus niet te veel van. Van de juristen bij Merk-Echt kan je wel veel verwachten. Zij kunnen (gelukkig!) wel emoties interpreteren. Neem gerust contact op en dan stellen wij graag een classificatie op maat voor je op! 

We helpen je graag

Neem contact met ons op via [email protected] of via + 31 76 514 84 03. Of maak een afspraak met één van onze adviseurs

Neem contact op
Medewerker Merk-Echt belt over merknaam registreren

Gerelateerde blogs

‘Make Beer Not War’

‘Make Beer Not War’

Lees meer
“Zondag.met.RUMAG” over intellectuele eigendomsrechten

“Zondag.met.RUMAG” over intellectuele eigendomsrechten

Lees meer
afbeelding-gebruiken-let-op-de-regels-en-pas-op-voor-hoge-boetes

Afbeeldingen gebruiken? Let op de regels en pas op voor hoge boetes!

Lees meer