• 23-01-2015
  • Nieuws
  • < 1 minuut leestijd

Vrijdag 23 januari 2015 kopte NU.nl: Björn Borg bindt de strijd aan met namaakproducten. Veel meer informatie gaf het artikel niet. Tijd om het een en het ander eens te verduidelijken.

Wat is het doel van een merkrecht en wat kan ik er vervolgens mee?

Een merk heeft als voornaamste doel om de waren en/of diensten te onderscheiden van die van andere ondernemingen. Het merkrecht biedt als het ware de garantie dat de producten onder dat merk zijn vervaardigd door de onderneming, welke in het geval van boxershorts op het etiket vermeld staat. Een normale boxershort kost niet de wereld, maar door de vermelding van Björn Borg op de rand van het boxershort is het boxershort ineens zomaar tientallen euro’s waard.

Dit voordeel ruiken ook inbreukmakers en die doen er dan ook alles aan om te profiteren van de inspanningen van een merkhouder. Een merkrecht biedt een effectief middel om op te treden tegen deze inbreukmakers. Men kan namelijk het gebruik van het merk door een derde verbieden op basis van het ingeschreven merk Björn Borg.

In het geval van Björn Borg werden zo alleen in de Benelux op basis van de merkrechten van Björn Borg al 150.000 onderbroeken in beslag genomen en vernietigd.

Meer weten over merkrechten? 

Wil je ook kunnen optreden tegen inbreukmakers die zonder enige inspanning profiteren van jouw teken? Neem dan contact op via info@merkecht.nl of via 076 514 84 03.