

Als verkoper via Amazon kun je jouw producten relatief gemakkelijk óók internationaal aanbieden. En dat biedt kansen! Veel ondernemers besluiten bijvoorbeeld hun afzetmarkt uit te breiden naar Duitsland: de 2e grootste Amazon marktplaats ter wereld. Maar op nummer één staat nog altijd: Amerika. Overweeg je hier je geluk te beproeven? Dan zul je al snel ondervinden dat het in de VS op veel fronten nét even anders werkt. We zetten de belangrijkste verschillen voor je op een rij, zodat je goed voorbereid bent.
Met name de manier waarop je jouw logistiek aanpakt heeft fiscale gevolgen. Amazon US geeft jou als ondernemer de keuze: óf je regelt jouw logistieke processen zelf (‘Fulfilment by Merchant’, FBM), óf je maakt gebruik van het eigen logistieke netwerk van Amazon (’Fulfilment by Amazon’, FBA).
Kies je ervoor om jouw logistieke processen aan Amazon uit te besteden? Dan sla je jouw producten op in de ‘fulfilment centers’ van Amazon. Amazon regelt dan dat jouw bestellingen worden gepakt, verpakt en verzonden én is verantwoordelijk voor de klantenservice. Wie hiervan gebruik wil maken, dient wél aan een aantal voorwaarden te voldoen.
Dan heb je in ieder geval een EIN-nummer nodig: een fiscaal registratienummer waarmee Amazon informatie kan uitwisselen met de Amerikaanse Belastingdienst.
Dan zul je salestaxes (verkoopbelasting) moeten gaan afdragen in de VS. Hiervoor dien je dan ook een Lokale Sales Tax Administratie bij te houden, met administratienummers per staat waar je voorraad gaat leggen. Ook wordt het aangeraden om een lokale onderneming op te zetten (in de VS), zodat je veilig kunt importeren en voorraden op kunt slaan.
Je begrijpt inmiddels: het is verstandig om jouw plannen voor te leggen aan een belastingadviseur, voor een advies op maat. De wet- en regelgeving in de VS wijkt vaak af van wat je ‘gewend’ bent in de EU en de Benelux. Zo dienen jouw producten aan de Amerikaanse productnormen te voldoen – en die normen kunnen makkelijk afwijken van die in de EU en Benelux. Hier komt bij dat de wet- en regelgeving ook nog eens per staat kan verschillen. Het is dus belangrijk dat je je goed verdiept in de wettelijke bepalingen in de VS én de wettelijke verschillen in de verschillende staten, voordat je jouw plannen doorzet. Check zeker ook op tijd of jouw product wel aan de Amerikaanse productnormen voldoet.
Handig: Amazon heeft de meest gestelde vragen over het verkopen via Amazon US al voor je op een rijtje gezet. In dit overzicht vind je ook alle wettelijke vereisten en administratieve to do’s waar je in jouw situatie rekening mee moet houden.
De gemiddelde Amerikaan let op andere dingen bij een aankoop dan de Nederlandse consument. Zo is de Amerikaanse consument vaak nóg prijsbewuster. En gevoeliger voor het wel of niet aanbieden van een loyalty programma – iets wat we in ons land minder kennen (en minder belangrijk vinden). Zorg er dus voor dat je je goed verdiept in de voorkeuren van de consument, zodat je hier slim op in kunt spelen.
Amazon is behoorlijk ingeburgerd in Amerika: 52% van de totale online uitgaven gaat naar Amazon. Ter vergelijking: in Nederland gaat hiervan 45% naar Bol.com en ‘maar’ 9% naar Amazon. Dat heeft voor- én nadelen. Een duidelijk voordeel: met Amazon US bereik je in één klap een enorme extra groep potentiële consumenten. Maar aangezien de markt zó groot is, geldt dat ook voor het aanbod van de concurrentie. Die is hier stevig – en dat vraagt om een goede strategie én een dosis doorzettingsvermogen om een concurrerende plek te bemachtigen.
Om veilig en professioneel te kunnen verkopen via Amazon, is het op zak hebben van een merkregistratie essentieel. Zo blijf je kopieergedrag de baas én kom je in aanmerking voor Amazon Brand Registry, waarmee je jezelf als online ondernemer op een veilige en betrouwbare manier kunt profileren op het e-commerce platform.
Besluit je jouw werkterrein uit te breiden? Dan zul je ook jouw merkbeschermingsgebied uit moeten breiden. Want ook al opereer je ‘gewoon’ vanuit Nederland en ben je dus niet fysiek gevestigd in de andere regio (een ander land of werelddeel), als je er jouw producten verkoopt en/of je diensten verleent, is er sprake van merkgebruik in die regio. En ben je dus overgeleverd aan de juridische regels die daar gelden. Daarover schreven we eerder ook deze blog.
Voor de VS betekent dit dat je een US-merk nodig hebt. Maar een merkregistratie in de VS werkt anders dan in de meeste landen wereldwijd:
Als verkoper via Amazon is het slim om gebruik te maken van Amazon Brand Registry. Het is dé manier om jezelf als online ondernemer op een veilige en betrouwbare manier te profileren op dit e-commerce platform.
Onze adviseurs kunnen je alles vertellen over een US-merk en het aanvragen ervan. We adviseren je graag over de best passende merkbescherming voor jouw situatie. Neem vrijblijvend contact met ons op via 076 205 09 21 en [email protected] of plan direct een afspraak in met een adviseur merken en modellen.