• 11-12-2023
  • Tips
  • 2 minuten leestijd

Als je een nieuw merk in de markt gaat zetten is het uiteraard belangrijk om te kijken of deze naam onderscheidend is en de merknaam nog niet door een ander gebruikt wordt. Dit kunnen wij door middel van een naamsonderzoek voor je nagaan. Daarnaast zijn er ook praktische punten waar je aan moet denken om een merk succesvol te kunnen lanceren. In deze blog zetten we een aantal van deze punten voor je op een rijtje.

Praktische kant merknaam

Als je een pakkende naam verzonnen hebt, check dan ook de volgende praktische punten:

  • Is de domeinnaam nog vrij?
  • Past de merknaam wel op de verpakking?
  • Is de merknaam al geclaimd op de socials?

Domeinnaam 

Tegenwoordig gebeurt er veel online en vrijwel elke ondernemer wil een website waarop zijn/haar producten of diensten gepresenteerd worden aan potentiële klanten. Het is dan ook van groot belang om een goede domeinnaam te hebben en niet uit te hoeven wijken naar extra leestekens of minder gangbare extensies. Check daarom of de domeinnaam met jouw beoogde merknaam nog vrij is. Denk hierbij ook aan landen die wellicht in de toekomst relevant worden en leg naast de .nl, .com, .eu bijvoorbeeld ook de .be en .de domeinnaam vast om te voorkomen dat deze domeinnaam door derden wordt geclaimd. Voor meer tips lees onze blog ‘Domeinnaam registreren? Voorkom deze fouten!’

Verpakking

Voor bepaalde producten is het ook slim om na te gaan of de naam wel op de verpakking past, denk bijvoorbeeld aan verzorgingsproducten zoals flesjes nagellak en potjes crème of voedingsmiddelen zoals de verpakking van koekjes of blikjes met drinken. Als de naam te lang is en in stukken gehakt moet worden om op de verpakking te passen, dan komt dit de leesbaarheid en uitstraling van het merk niet ten goede. 

Socials

Als je van plan bent om jouw producten of diensten ook via social media te promoten is het belangrijk om na te gaan of de merknaam hier nog beschikbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vastleggen van een profiel op Facebook of Instagram. Ook als je niet van plan bent actief te worden op social media kan het verstandig zijn om jouw merknaam op de socials te checken en vast te leggen. Op deze manier weet je of derden al actief zijn onder deze naam en voorkom je dat iemand onder jouw merknaam activiteiten gaat ondernemen waarmee je niet geassocieerd wilt worden

Vragen over de praktische kant van jouw merknaam?

Mocht je vragen hebben over het vastleggen van jouw merk- of domeinnaam, neem dan gerust contact met ons op. Wij adviseren je graag. Neem contact op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in.

Neem contact op
Medewerker Merk-Echt belt over merknaam registreren

Gerelateerde blogs

5 tips om 2024 succesvol te beginnen

5 tips om 2024 succesvol te beginnen

Lees meer
Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is! 1

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is!

Lees meer
Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat

Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat

Lees meer