Veel merkhouders denken nadat hun merk geregistreerd is “mooi dit is geregeld”. Om jouw alleenrecht op het merk te waarborgen is het echter van belang om het merk tijdig te verlengen.
Wat is verlengen?
Na registratie is je merk in de meeste landen 10 jaar geldig. Het recht op het merk kan echter steeds met eenzelfde periode verlengd worden. Hiervoor moeten we tijdig een verzoek tot verlenging indienen bij de betreffende overheidsinstantie. Indien je dit niet doet vervallen je merkenrechten. Er zijn uiteraard een aantal dingen om op te letten bij de verlenging van een merk:
- Zijn de NAW-gegevens van de merkhouder nog up to date?
- Gebruik je het merk nog zoals dit geregistreerd is?
- Wordt het merk nog voor alle waren en diensten gebruikt?
Zijn de NAW-gegevens van de merkhouder nog up to date?
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de naam en adresgegevens van de merkhouder correct zijn, omdat dit invloed kan hebben op de mogelijkheden om je met succes op je merkrecht te kunnen beroepen. Bij de verlenging van een merk checken we altijd of de gegevens nog kloppen en voeren we indien nodig de benodigde wijzigingen door. Mocht er tussentijds een wijziging plaatsvinden in de naam- of adresgegevens geef dit dan altijd aan ons door zodat we tijdig de noodzakelijke stappen kunnen ondernemen.
Gebruik je het merk nog zoals dit geregistreerd is?
Het gebruik van het merk wil na verloop van tijd nog wel eens wijzigen, zeker in het geval van een woordbeeldmerk. Het is daarom van belang om altijd in de gaten te houden of je merkregistratie nog wel bescherming biedt voor het merk zoals dit in de praktijk gebruikt wordt.
Indien je het merk gebruikt in een afwijkende vorm die het onderscheidend vermogen van het merk niet wijzigt, dan is er nog sprake van instandhoudend gebruik en is het verstandig om je merk te verlengen. Hierbij moet je denken aan kleine wijzigingen, bijvoorbeeld de toevoeging van een beschrijvende pay-off of logo. Mocht het logo echter totaal veranderd zijn, dan is hiervan geen sprake en is een nieuwe merkaanvraag wellicht aan te raden. We adviseren je hier uiteraard graag over.
Wordt het merk nog voor alle waren en diensten gebruikt?
Daarnaast is het belangrijk om te bekijken of het merk nog gebruikt wordt voor alle waren en diensten waarvoor het is ingeschreven. Is dat niet het geval dan kun je overwegen om het merk alleen te verlengen voor de waren en diensten waarvoor het ook gebruikt wordt. Om met succes een beroep te kunnen doen op je merkrechten, moet je vanaf 5 jaar na de registratiedatum gebruik kunnen aantonen voor de betreffende waren en diensten.
Indien het merk niet voor alle waren en diensten gebruikt wordt is het vatbaar voor doorhaling Dit betekent dat een derde kan verzoeken het merk nietig te verklaren voor de waren en diensten waarvoor het niet gebruikt wordt. Indien je dus geen plannen hebt om het merk op korte termijn weer voor die waren en/of diensten te gebruiken heeft verlenging ook geen zin omdat je je toch niet met succes op het merk kunt beroepen.