Je hebt hard gewerkt aan de opbouw van jouw merk. Het is uniek, herkenbaar en beschermd door jouw merkregistratie. Maar wat als je iemand anders toestemming wil geven om jouw merk te gebruiken? Bijvoorbeeld een franchisenemer, een distributeur of een partner in een samenwerkingsproject. Dan komt de licentieovereenkomst om de hoek kijken.

Wat houdt een licentieovereenkomst in?

In een licentieovereenkomst geef jij, als eigenaar van het geregistreerde merk, een andere partij (de licentienemer) toestemming om jouw merk te gebruiken. Je blijft de eigenaar van het merk, maar je verleent een ander het recht tot gebruik, onder de voorwaarden die jullie samen afspreken.

Waar moet je als licentiegever op letten?

Als je overweegt jouw merk in licentie te geven, zijn er belangrijke punten waar je goed over na moet denken, zoals:

  • Wat geef je in licentie: een goede omschrijving van wat je precies in licentie geeft, is van groot belang.
  • De reikwijdte van de licentie: voor welke producten of diensten mag de ander jouw merk gebruiken? Welke activiteiten zijn geoorloofd? In welk geografisch gebied? Is het een exclusieve licentie of niet-exclusief? Wees hier duidelijk in om discussies te voorkomen.
  • De duur van de overeenkomst: voor hoe lang verleen je het gebruiksrecht? Is er een mogelijkheid tot verlenging en zo ja, onder welke voorwaarden?
  • Kwaliteitsbewaking: hoe waarborg je de kwaliteit van de producten of diensten die onder jouw merknaam op de markt komen? Jouw merkreputatie staat op het spel, dus maak duidelijke afspraken over kwaliteitsstandaarden en controle.
  • Vergoeding: welke financiële compensatie ontvang je voor het verlenen van de licentie? Denk aan eenmalige of periodieke betalingen, of een combinatie hiervan.
  • Beëindiging: onder welke omstandigheden kan de licentieovereenkomst worden beëindigd? Denk aan wanprestatie, faillissement of andere situaties die jij wilt opnemen.
  • Bescherming van jouw merk: hoe voorkom je dat de licentienemer jouw merk schaadt of inbreuk pleegt op de rechten van derden? Wie neemt actie als er inbreuk op jouw merk wordt gemaakt door een derde partij? Als de licentienemer dat mag doen, moet je de licentie laten aantekenen in de merkenregisters.

Maak duidelijke afspraken en zorg voor registratie!

Het is van groot belang dat je in de licentieovereenkomst heldere afspraken maakt over alle genoemde aspecten. Vergeet bovendien niet om de gesloten licentieovereenkomst te laten aantekenen in het merkenregister als je wil dat de licentienemer namens jou kan optreden. Deze aantekening is cruciaal voor de derdenwerking van de overeenkomst.

Wij denken graag met je mee

Overweeg je om jouw merk in licentie te geven? Neem dan contact met ons op voor advies en begeleiding bij het opstellen en registreren van een licentieovereenkomst. Kijk ook eens op onze pagina over de licentieovereenkomst en plan een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs. 

Plan een afspraak
Medewerker Merk-Echt belt over merknaam registreren

Gerelateerde blogs

Intellectueel Eigendom, wat is het en wanneer heb je er recht op? 1

Intellectueel Eigendom, wat is het en wanneer heb je er recht op?

Lees meer
Refererend merkgebruik: wanneer mag je het merk van een ander gebruiken?

Refererend merkgebruik: wanneer mag je het merk van een ander gebruiken?

Lees meer
Dupe or no dupe: trend of gevaar voor jouw merk?

Dupe or no dupe: trend of gevaar voor jouw merk?

Lees meer