Je gaat een product of dienst op de markt brengen en verzint hiervoor een pakkende, onderscheidende naam, zodat de potentiële afnemers weten dat dit product van jou afkomstig is. Waar je allemaal aan moet denken om te zorgen dat deze merknaam goed beschermd is, zetten we hieronder voor je op een rijtje.

Stap 1 – het uitvoeren van een naamsonderzoek

Als je een merknaam bedacht hebt is het van belang om na te gaan of deze naam nog beschikbaar is in het land of de regio waar je het merk op de markt wil gaan brengen. Dit betekent dat je checkt of de naam nog niet als merk geregistreerd is door een andere partij. Het is van belang om dit op tijd te doen, omdat de kosten voor het uit de markt halen van een product of dienst aanzienlijk kunnen zijn. Check dus altijd voordat je een product of dienst lanceert of de merknaam nog beschikbaar is. Wij kunnen een identiek of uitgebreid naamsonderzoek voor je uitvoeren en je adviseren over de mogelijke risico’s. Een identiek onderzoek voeren we kosteloos voor je uit. Voor meer informatie over naamsonderzoeken, lees de blog identiek of uitgebreid naamsonderzoek, wat is het verschil?

Stap 2 – voorbereiden van de merkaanvraag, omschrijving van de waren en diensten

Nadat je gecheckt hebt of de beoogde merknaam nog beschikbaar is, kunnen we de merkaanvraag gaan voorbereiden. Een merk wordt altijd aangevraagd voor bepaalde waren en/of diensten. Alle waren en diensten zijn ingedeeld in 45 klassen, de zogenaamde Nice classificatie. Een goede classificatie is erg belangrijk omdat dit de beschermingsomvang van het merk bepaalt. Indien je vergeet bepaalde waren of diensten op te nemen is het niet mogelijk om deze later toe te voegen, je moet dan een volledig nieuwe merkaanvraag doen. Wij hebben veel ervaring met het opstellen van goede classificaties, waarbij we rekening houden met jullie toekomstplannen en zorgen voor een brede bescherming.

Stap 3 – de merkaanvraagprocedure 

Nadat de classificatie is opgesteld en door jou akkoord is bevonden, kunnen we de merkaanvraag indienen bij de betreffende overheidsinstantie, bijvoorbeeld in de Benelux of EU. De overheidsinstantie checkt of het merk onderscheidend vermogen heeft en geeft derden gedurende een bepaalde periode de mogelijkheid om bezwaar te maken (oppositie in te dienen). Als er geen bezwaar gemaakt wordt, of de zaak geschikt wordt, wordt het merk ingeschreven en verkrijg je een registratiebewijs. Je bent nu eigenaar van een geregistreerd merk! Een merk is in de meeste landen 10 jaar geldig en kan telkens met 10 jaar verlengd worden.

Stap 4 – merk up to date houden en bewaken

Het is van belang om de merkregistratie up-to-date te houden en wijzigingen in bijvoorbeeld het adres of de merkhouder aan te tekenen in het register. Mocht de merknaam of het logo veranderen dan is het ook altijd goed om te checken of de huidige merkregistratie nog de beoogde bescherming geeft. Wij voeren regelmatig een merk-APK uit voor onze klanten en je kunt ons ook altijd benaderen voor een vrijblijvende check. Daarnaast wil je uiteraard de concurrentie in de gaten houden en monitoren of derden geen overeenstemmend merk aanvragen voor soortgelijke waren of diensten. Dit kan door middel van merkbewaking. Wij kunnen je bij al deze zaken assisteren.

We helpen je graag

Heb je vragen over een toekomstbestendige merkregistratie en het belang hiervan? Wij adviseren je graag. Je kan ons bereiken op 076-5148403, via [email protected] of plan een vrijblijvende afspraak in.

Gratis adviesgesprek
Auteursrecht

Gerelateerde blogs

Merkregistratie

Waarom je voor Merk-Echt kiest voor het beheer van je merkenportfolio

Lees meer
Weet jij wat jouw merk waard is?

Weet jij wat jouw merkwaarde is?

Lees meer
Wat kost een merknaam registreren en waar zitten de kosten in?

Wat kost een merknaam registreren en waar zitten de kosten in?

Lees meer