

Temu, een snelgroeiend online Chinees verkoopplatform, is recentelijk in opspraak geraakt vanwege beschuldigingen van merkinbreuk en de verkoop van namaakproducten. In deze blog duiken we in de wereld van Temu en bekijken we waarom het platform zoveel ophef veroorzaakt.
Temu is een relatief nieuw Chinees e-commerce platform dat in 2022 werd gelanceerd. Het biedt een breed scala aan producten, van mode en accessoires tot elektronica en huishoudelijke artikelen, allemaal tegen zeer scherpe prijzen. Denk aan een soort kruising tussen AliExpress en Amazon, maar dan met absolute spotprijzen. Onder de slogan Shop Like a Billionaire en met behulp van (zogenaamd) eenmalige aanbiedingen en spelletjes voor gratis producten, weet de webwinkel massaal volwassenen én kinderen aan zich te binden. Net als in veel Europese landen is Temu ook in Nederland op dit moment de meest gedownloade app.
Shoppen in China, via het internet, wordt sowieso snel populairder. Afgelopen jaar hebben Nederlanders bijna 9 miljoen bestellingen geplaatst bij Chinese webshops, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
Temu heeft recentelijk veel kritiek gekregen vanwege beschuldigingen van inbreuk op handelsmerken en voor het aanbieden van namaakproducten. Wij zetten uiteen waarom.
Zo hebben onlangs ook de Consumentenbond en organisaties uit achttien andere Europese landen een klacht ingediend over Temu. Volgens de consumentenorganisaties geeft de Chinese webwinkel te weinig informatie en gebruikt het ‘dark patterns’, digitale technieken om klanten te beïnvloeden.
De voortdurende problemen met merkinbreuk en namaakproducten hebben Temu een slechte reputatie opgeleverd bij consumenten en organisaties zoals de Better Business Bureau (BBB), die het bedrijf een lage rating heeft gegeven vanwege de vele klachten
De Europese Unie heeft Temu recentelijk bestempeld als een “Very Large Online Platform” (VLOP) onder de Digital Services Act (DSA). Dit betekent dat Temu nu aan verschillende verplichtingen moet voldoen, zoals het beoordelen en beperken van risico’s die voortkomen uit hun diensten, waaronder de verkoop van namaakproducten en items die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten. In hun jaarlijkse risicorapporten moet Temu ook de mogelijke negatieve effecten op de gezondheid en veiligheid van consumenten evalueren, met speciale aandacht voor het welzijn van minderjarige gebruikers.
Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk het is om je merk goed te registreren en beschermen zodat je kunt optreden tegen merkinbreuk. En wil je net als Temu producten produceren in China? Zorg er dan voor dat je merk internationaal geregistreerd is. Wij helpen je graag verder. Plan gratis een vrijblijvend adviesgesprek in voor je vragen. Of bel naar 076-5148403 of mail naar [email protected].