In beginsel is het verboden voor derden om jouw merk te gebruiken. Dit is immers waarom jij je merk hebt geregistreerd: je wilt voorkomen dat anderen een soortgelijke naam gaan gebruiken en er verwarring op kan treden. Een uitzondering hierop is refererend merkgebruik.

Refererend merkgebruik is een vorm van merkgebruik waarbij een derde partij (niet de merkhouder) het merk van een ander gebruikt om te verwijzen naar de producten of diensten van die merkhouder. Dit is onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Heb je als ondernemer dus een mooi product ontwikkeld en wil je laten blijken dat het geschikt is voor het product van een ander in zijn gebruik? Dan kan het zijn toegestaan dat je toch dit merk van de ander gebruikt. 

Om een beroep te kunnen doen op refererend merkgebruik, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • Gebruik in het economisch verkeer: Het merk moet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Daarnaast moet het gebruik plaatsvinden om bijvoorbeeld de consument te informeren. 
  • Doel: identificatie of verwijzing: Het merk moet worden gebruikt om de producten of diensten van de merkhouder te identificeren of er naar te verwijzen.
  • Noodzakelijkheid: Het gebruik van het merk moet noodzakelijk zijn om de bestemming van het product aan te duiden. Bijvoorbeeld, een fabrikant van koffiepads mag het merk “Nespresso” gebruiken om aan te geven dat de pads geschikt zijn voor Nespresso-apparaten.
  • Eerlijk gebruik: Het merk moet op een eerlijke manier worden gebruikt, in overeenstemming met de eerlijke gebruiken in de handel en nijverheid. Dit betekent onder andere dat er geen verwarring mag ontstaan over de herkomst van de producten of diensten, dat de reputatie van het merk niet wordt geschaad en dat er geen oneerlijk voordeel wordt getrokken uit de bekendheid van het merk. De goede naam van het merk mag dus niet worden aangetast door het gebruik van de derde. 

Om zo min mogelijk verwarring te laten ontstaan over de herkomst, wordt dan ook de voorkeur gegeven aan het gebruik van het woordmerk. Indien er ook een logo gebruikt wordt door de merkhouder verdient het de voorkeur om het woordmerk te gebruiken. 

Voorbeelden van refererend merkgebruik:

  • Een garagehouder die op zijn website vermeldt dat hij gespecialiseerd is in BMW-auto’s.
  • Een fabrikant van accessoires voor smartphones vermeldt op de verpakking dat zijn opladers “geschikt zijn voor iPhone”.
  • Een supermarkt die koffiepads verkoopt die geschikt zijn voor Nespresso-apparaten en dit op de verpakking vermeldt.
  • Een fabrikant van reserveonderdelen voor auto’s die de merknamen van de automerken vermeldt waarvoor de onderdelen geschikt zijn.
  • Een merkgemachtigde die in een blog schrijft over een bepaald merk product.

Wanneer is refererend merkgebruik niet toegestaan?

Refererend merkgebruik is niet toegestaan als niet aan de bovengenoemde voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld:

  • Als het merk op een te prominente manier wordt gebruikt, waardoor de indruk kan ontstaan dat er een commerciële band is tussen de gebruiker en de merkhouder. Mede hierdoor wordt de voorkeur gegeven aan het gebruik van een woordmerk. 
  • Als het merk wordt gebruikt om een product aan te prijzen dat niet compatibel is met het product van de merkhouder.
  • Als de goede naam van het merk wordt geschaad door het refererende gebruik.

Kortom:

Refererend merkgebruik zorgt ervoor dat je het merk van een derde mag gebruiken, zonder dat er sprake is van inbreuk. Het stelt ondernemers in staat om het merk van een ander te gebruiken om te verwijzen naar de producten of diensten van die merkhouder, zolang dit onder andere op een eerlijke en noodzakelijke manier gebeurt en geen verwarring veroorzaakt. Heb je vragen over refererend merkgebruik? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via [email protected]

Gerelateerde blogs

Intellectueel Eigendom, wat is het en wanneer heb je er recht op? 1

Intellectueel Eigendom, wat is het en wanneer heb je er recht op?

Lees meer
Philips of “made in China”?

Philips of “made in China”?

Lees meer
De eerste weken van Hedy bij Merk-Echt

De eerste weken van Hedy bij Merk-Echt

Lees meer