Vorige maand heeft het Gerecht van de EU een belangrijke uitspraak gedaan voor merken die bestaan uit kleurcombinaties, maar die geen woorden of letters bevatten.
Tegenwoordig komen in principe alle tekens voor merkinschrijving in aanmerking op voorwaarde dat deze:
- de producten en diensten van een onderneming kunnen onderscheiden van die van andere ondernemingen en
- in het merkenregister kunnen worden weergegeven.
Een combinatie van kleuren (denk bijvoorbeeld aan de opvallende blauw-geel combinatie van Ikea) kan door de consument als merk herkent worden.
Kleurcombinatie van merk
De bekende bananen-fabrikant Chiquita Brands LLC dacht de kleurcombinatie van het stickertje op de CHIQUITA-bananen als merk te kunnen vastleggen. Chiquita vroeg het EU-Bureau voor de Intellectuele Eigendom om het als merk te registreren voor vruchten en producten op basis van vruchten.
In eerste instantie was het Bureau van mening dat het etiket van Chiquita Brands LLC een merk kon zijn. Maar op verzoek van een derde partij heeft het Bureau en in beroep Gerecht zich opnieuw en meer in detail gebogen over de vraag of dit blauw-gele ovale etiket als merk kan worden ingeschreven.
Etiket wordt niet als merk ingeschreven
Volgens het Gerecht kan dit etiket niet als merk voor verse vruchten worden ingeschreven. Het Gerecht vindt dat het logo qua vorm een eenvoudige variant van een ovaal betreft. Het heeft geen opvallende kenmerken, die de aandacht van de betreffende consumenten zullen trekken. Bovendien worden ovale-vormige etiketten vaak gebruikt voor bananen om de praktische reden dat ze gemakkelijk op gebogen vruchten kunnen worden geplakt. De consument is daardoor gewend aan ovaalvormige etiketten op bolvormige vruchten. Hij zal aan de vorm van het etiket niet kunnen herkennen dat het om CHIQUITA-bananen gaat.
Onderscheidend vermogen
Ook de kleurcombinatie maakt niet dat het ovale etiket het voor merkinschrijving vereiste onderscheidend vermogen heeft. De door Chiquita Brands LLC in het etiket opgenomen kleuren blauw en geel zijn twee primaire kleuren, die volgens het Gerecht veel voorkomen in de fruitbranche. De kleuren zorgen er niet voor dat het etiket, ondanks de eenvoudige vorm, toch kenmerkend of opvallend genoeg is.
Tenslotte heeft Chiquita Brands LLC ook niet aangetoond dat het etiket door intensief gebruik in de markt toch door consumenten als merk wordt opgevat en kan dienen om de bananen van Chiquita Brands LLC van die van zijn concurrenten te onderscheiden.
Tekens die geen woorden of letters bevatten, kunnen niet eenvoudig als merk geregistreerd worden. Dat blijkt ook uit het merkenregister: Chiquita Brands LLC heeft diverse merken bestaande uit een blauw-geel ovale etiket wel als merk ingeschreven, maar in die merken is ook het woord CHIQUITA opgenomen.
Heb je vragen?
Merk-Echt adviseert over het onderscheidend vermogen van merken, waaronder kleuren, en de manieren waarop kleuren, kleurcombinatie en gekleurde logo’s, als merk geregistreerd en beschermd kunnen worden. Neem voor meer informatie contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in met een merkenadviseur.
Merk-Echt adviseert over het onderscheidend vermogen van merken, waaronder kleuren, en de manieren waarop kleuren, kleurcombinatie en gekleurde logo’s, als merk geregistreerd en beschermd kunnen worden. Neem voor meer informatie contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in met een merkenadviseur.
![modelregistratie modelregistratie](https://www.merk-echt.nl/app/uploads/2024/05/beheer-merkenportfolio1-scaled-300x300-c-default.jpg)