Wat hebben Squid Game, La Casa de Papel en Stranger Things met elkaar gemeen naast het feit dat ze populaire Netflix-series zijn? Deze drie namen zijn geregistreerd als merk door Netflix Studios. En hierin zijn deze series zeker niet de enige. Netflix, en uiteraard ook andere producenten van goedlopende series, doen hier heel verstandig aan.

Netflix merchandise

Zoals in een eerdere blog uitgelegd, kent het merkenrecht 45 klassen waaronder alle soorten waren (klasse 1 t/m 34) en diensten (35 t/m 45) kunnen worden geschaard. Deze zogeheten Nice-classificatie bepaalt dat series onder klasse 9 toebehoren. Opvallend is dat series die als merk zijn geregistreerd vaak niet enkel klasse 9 hebben opgenomen. Het merk SQUID GAME – de meest succesvolle serie ooit met maar liefst 111 miljoen kijkers in de eerste 28 dagen na uitgave – is bijvoorbeeld ook geregistreerd voor onder meer keukengerei met in het bijzonder cakevormpjes (klasse 21). De echte fans van de serie zullen meteen begrijpen dat dit linkt naar cakevormpjes in de vorm van een cirkel, een driehoek, een ster en een paraplu die een belangrijke rol spelen in één van de afleveringen. Deze cakevormpjes zijn nu verkrijgbaar onder het merk SQUID GAME als merchandise van de serie.

Een andere populaire serie waar momenteel een hele productlijn van bestaat, is de serie Bridgerton. Zo kan je bijvoorbeeld cosmeticaproducten, agenda’s en poppen kopen van deze serie. En dat is niet het enige. Zelfs de veel voorkomende termen “Modiste” en “Lady Whistledown” uit dit kostuumdrama zijn voor deze producten als merk geregistreerd.

Namen van series vastleggen als merk

Het is niet zonder reden dat Netflix namen van series en dus ook termen uit series vastlegt als merk. Allereerst is het uiteraard onwenselijk wanneer er andere series, video’s en/of films op de markt komen met dezelfde of met een sterk gelijkende naam als die van een grote Netflix-hit. Hierdoor kunnen consumenten denken dat het om een nieuw seizoen, een vervolg of een spin-off gaat. Mochten ze vervolgens worden teleurgesteld door het nieuwe beeldmateriaal dan kan dit ertoe leiden dat de oorspronkelijke Netflix-serie eveneens een negatieve lading krijgt. 

Imago Netflix

Ook als een andere partij dan Netflix producten met dezelfde naam als een bestaande Netflix-serie op de markt brengt, bestaat het gevaar dat een Netflix-serie een negatief imago krijgt wanneer consumenten ontevreden zijn over de kwaliteit van de producten. Het is echter ook mogelijk dat consumenten wel tevreden zijn over deze producten en dat zij denken dat ze te maken hebben met producten afkomstig van Netflix zelf; er treedt verwarringsgevaar op. Hierdoor kan Netflix klanten verliezen en daarmee ook inkomsten. Dit is zeer onwenselijk en bovenal onrechtvaardig aangezien het Netflix is die geld en tijd heeft geïnvesteerd in het maken van een hitserie.

Dus eerst Netflix & File voor dat je kunt Netflix & Chill.

We helpen je graag

Heb je vragen over het gebruik van namen van (Netflix-)series? Wij adviseren je graag. Neem contact op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in.

Neem contact op
Medewerker Merk-Echt belt over merknaam registreren

Gerelateerde blogs

Van video on demand naar werkwoord: Netflix(en)

Van video on demand naar werkwoord: Netflix(en)

Lees meer
Relatie tussen Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever onder het vriespunt

Relatie tussen Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever onder het vriespunt

Lees meer
Online ondernemen? Zorg dat je betrouwbaar bent én dat ook laat zien

Online ondernemen? Zorg dat je betrouwbaar bent én dat ook laat zien

Lees meer