Heb je grootse plannen voor je merk? Sta je op het punt om jouw merk Europees of buiten Europa op de kaart te zetten? Controleer dan eerst of de naam die je in gedachten hebt daar wel beschikbaar is. Zonder eerst naamsonderzoek te doen, loop je namelijk risico op merkinbreuk bij derden. En zoals je weet: voorkomen is beter dan genezen. No worries, wij staan klaar om dit onderzoek voor je te verrichten en delen de belangrijkste ‘need-to-knows’ met je.
Door van tevoren een naamsonderzoek te laten uitvoeren, krijg je tijdig inzicht in de beschikbaarheid van jouw merknaam in andere landen. Met een naamsonderzoek controleren we of het merk niet al door anderen is geregistreerd én of het onderscheidend genoeg is. Het geeft een eerste indicatie in de slagingskans van je merkaanvraag én zo kun je de kans op onnodige registratiekosten en merkconflicten verkleinen. Win-win, dus.
Zet je doelen op scherp
Ga eerst voor jezelf na welke plannen je met je merk hebt. Stel je voor: je hebt een succesvolle onderneming in Nederland en overweegt nu uit te breiden naar de Verenigde Staten of China. Een merkregistratie brengt in ieder land weer andere rechten met zich mee, dus je mag er niet blindelings van uit gaan dat het overal hetzelfde werkt. Doe dus óók in die landen je huiswerk.
Nog geen merknaam? Dan begin je ‘from scratch’. Bedenk goed waar je actief wil gaan worden, bent én wil gaan zijn met je merk. En onderzoek welk type registratie daarbij past. Als je bijvoorbeeld overweegt om je merk in Duitsland te registreren, is het misschien slimmer om je merk in de hele Europese Unie vast te leggen met een EU merkregistratie. Maar een groter registratiegebied betekent ook een groter risico: als er een vergelijkbare naam bestaat die bezwaar kan maken, loop je mogelijk extra risico. In dat geval is het beter om alleen in het specifieke land te registreren waar je je merk wilt gebruiken. Wij kunnen dat voor jou uitzoeken door eerst een grondig naamsonderzoek uit te voeren.
Identiek vs. uitgebreid naamsonderzoek
Wij voeren twee typen naamsonderzoek uit: identiek en uitgebreid. Met een identiek naamsonderzoek controleren we kosteloos of exact dezelfde merknaam al in het merkenregister aangevraagd of geregistreerd is. Hierbij beperken we ons dus tot uitsluitend dezelfde woorden of tekens. Een prima eerste stap om te kijken of jouw naam uniek is. Bijvoorbeeld: Omoda wel, maar Omidi niet.
Bij Merk-Echt vinden we een naamsonderzoek zo belangrijk, dat we voor iedere Benelux en EU-merkaanvraag een identiek onderzoek gratis voor je uitvoeren. Op onze website regel je dit met één druk op de knop. Achter de schermen gaan we dan voor je aan de slag.
In een uitgebreid naamsonderzoek gaan we een stapje verder: we nemen hierbij óók de niet-identieke, maar wél gelijkende merknamen mee. We kijken dan ook naar fonetische, begripsmatige en visuele overeenkomsten. Dus ook als een merknaam anders geschreven wordt maar hetzelfde klinkt, komt dat uit dit onderzoek naar voren – en dat geeft je extra zekerheid.
De kosten van een uitgebreid onderzoek:
Benelux: € 185,-
EU: € 1495,-
Let wel op: wij controleren alleen de merkenregisters, maar vergeet zelf niet om Google even te checken door de naam hier in te voeren. Kijk daarnaast ook bij de Kamer van Koophandel in het handelsnaamregister of de naam al in gebruik is. Maar vertrouw nooit blindelings op een ‘rondje Google’. Een gedegen naamsonderzoek biedt uiteindelijk de meeste zekerheid, maar een Google-zoekopdracht geeft je wel een eerste indicatie.
We helpen je graag
Op basis van de uitkomsten adviseren we je altijd concreet en helder over het vervolg. Is je merknaam niet onderscheidend genoeg? Geen paniek, de juristen van Merk-Echt denken creatief met je mee. We bekijken bijvoorbeeld of we een onderscheidend woord of beeldelement kunnen toevoegen. Je hoeft dus niet meteen je hele plan overboord te gooien. Dus, onthoud: de wereld ligt aan jouw voeten, en met de juiste hulp van Merk-Echt, kun je jouw merk internationaal op de kaart zetten. Maar belangrijk is wel: check, check, dubbelcheck. Daar helpen we je graag bij. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403 of [email protected]. Of plan direct kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Op basis van de uitkomsten adviseren we je altijd concreet en helder over het vervolg. Is je merknaam niet onderscheidend genoeg? Geen paniek, de juristen van Merk-Echt denken creatief met je mee. We bekijken bijvoorbeeld of we een onderscheidend woord of beeldelement kunnen toevoegen. Je hoeft dus niet meteen je hele plan overboord te gooien. Dus, onthoud: de wereld ligt aan jouw voeten, en met de juiste hulp van Merk-Echt, kun je jouw merk internationaal op de kaart zetten. Maar belangrijk is wel: check, check, dubbelcheck. Daar helpen we je graag bij. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403 of [email protected]. Of plan direct kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.