Stel je voor: je bent er als oplettende ondernemer achter gekomen dat je een merkregistratie nodig hebt wanneer je via Bol.com of Amazon onder jouw merknaam producten wil verkopen. Hier heb je je kostbare tijd en geld in geïnvesteerd, zodat jouw merk goed is geregistreerd. De verkoop op deze platforms loopt goed, maar wat zie je daar? Iemand gebruikt jouw merknaam óók. Wat nu? Wij leggen het je uit!
Waarom een merkregistratie?
Mocht je je naar aanleiding van bovenstaande afvragen waar we het over hebben; wij zetten het kort voor je op een rijtje. Door je merk te registreren in het merkenregister van Bol.com of in de Amazon Brand Registry, mag je je producten als ‘merkartikelen’ aanbieden op de platforms. Sta je niet in deze registers, dan loop je een hoop voordelen mis. Het belangrijkste voordeel is dat je je merk beschermt tegen kopieer- en meeliftgedrag van anderen. Jij behoudt de controle over de presentatie van je merkartikelen en je kan makkelijker optreden tegen deze copycats.
Om je aan te kunnen melden bij zo’n merkenregister van een verkoopplatform, moet je echter eerst een merkregistratie bij een officiële merkeninstantie hebben. Een bewijs van de aanvraag is voor beide platforms al voldoende om jouw aanvraag tot inschrijving in hun register in gang te zetten. Het is belangrijk om jouw merk goed aan te vragen, zodat je je in de juiste regio laat beschermen en voor de juiste producten. Het is niet mogelijk om een merk tussentijds te wijzigen, dus een goede aanvraag is van groot belang.
Bij Merk-Echt adviseren we je graag over de beste manier om jouw merk aan te vragen, zodat je nu én in de toekomst goed beschermd bent.
Merkbescherming op online marktplaatsen
Nadat jij ervoor hebt gezorgd dat je jouw merkartikelen kan aanbieden, kan je aan de slag. Het komt echter vaak voor dat jouw succes niet onopgemerkt blijft en andere partijen jouw producten gaan verkopen. Gelukkig heb jij een geregistreerd merk en is het relatief eenvoudig om hiertegen op te treden.
De meeste verkoopplatforms bieden tegenwoordig een mogelijkheid om inbreuk op jouw merk te melden. Zo heeft Bol.com op haar partnerplatform een Notice and Takedown procedure staan, waarbij je bewijs aanlevert dat jij de houder bent van een merk, model of ander intellectueel eigendomsrecht en dat hier inbreuk op wordt gemaakt. Ook op Amazon bestaat de mogelijkheid om een rapport in te dienen. Hier is het zelfs zo dat je met je Amazon Brand Registry proactief op de hoogte wordt gehouden van mogelijke inbreuken.
Niet alleen platforms waarop een brand registry bestaat, bieden de mogelijkheid om inbreuk te melden. Zolang jij een merkregistratie hebt, kan je op veel platforms optreden tegen inbreukmakers. Dit kan onder meer op Google, Aliexpress, Alibaba en Etsy. Ook wanneer er bijvoorbeeld foto’s worden gebruikt waarop jouw geregistreerde productnaam te lezen is, maar jij geen toestemming hebt gegeven voor de verkoop.
We helpen je graag
Wat je allemaal moet aanleveren, verschilt per platform. Vind je dit een hoop gedoe en kom je er niet uit? Wij staan je graag bij!
Wat je allemaal moet aanleveren, verschilt per platform. Vind je dit een hoop gedoe en kom je er niet uit? Wij staan je graag bij!