Jouw intellectuele eigendom vertegenwoordigt een unieke waarde, zeker als je er goed in geïnvesteerd hebt. Je wil dan ook niet dat een ander daar zomaar mee aan de haal kan gaan: schadelijk voor jouw goede naam én je verkoopcijfers. Maar waar doe je nu goed aan? Welke eigendomsrechten heb je nodig voor de juiste bescherming? We helpen je op weg. 

Maatwerk

Voordat je verder leest: het kiezen van de juiste bescherming vraagt om een zorgvuldige afweging. Iedere situatie is anders. Wat wil je precies beschermen? Is het volledig nieuw of ben je er al actief mee? Welke ambities heb je? En met welke omgevingsfactoren moeten we rekening houden? Dit vraagt écht om maatwerk. Laat je dan ook, voordat je jouw keuze maakt, goed adviseren.

Jouw situatie:

  • Ik wil mijn merk beschermen

    Het teken dat ik gebruik om mijn producten of diensten te onderscheiden van de producten of diensten van mijn concurrenten. Dat kan bijvoorbeeld een naam, logo, vorm, beeld of klank zijn.

    Een merk omvat vaak meer dan alleen een naam. Ook visuele elementen, geuren en klanken kunnen dusdanig typerend zijn voor jouw bedrijf, dat het slim is om óók die te beschermen. Het bekende 'Ta-Dum' geluid als je een 'Original Series' van Netflix start bijvoorbeeld, is een geregistreerd klankmerk. De meest voorkomende merken zijn nog altijd woordmerken (alleen het woord), woordbeeldmerken (woord en beeld) en zuivere beeldmerken (alleen beeld). Lees meer over de verschillende typen merken 

    Stap 1: Merk registreren

    Jouw merkbescherming begint met de registratie ervan: zonder merkregistratie heb je geen merkrechten. Hoe jij jouw merk het beste registreert, en of je alle typen hierin meeneemt, hangt af van hoe je het gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld zowel de naam als het logo? Dan is het van belang je beide varianten, én eventuele variaties daarop, als merk registreert. Want uiteindelijk geldt dat alleen dat wat je officieel als merk hebt vastgelegd, ook is beschermd.

    Om voor merkregistratie in aanmerking te komen, dient jouw merk wél aan een aantal juridische eisen te voldoen. In de blog ‘In 5 stappen naar een geregistreerd merk leggen we dit beter aan je uit.

    Stap 2: Merk bewaken

    Nadat je jouw merk hebt vastgelegd is het slim om het ook te bewaken: alert zijn op potentieel inbreukmakende merkaanvragen en bezwaar maken als dat nodig is. Als merkhouder dien je dit zelf in de gaten te houden. Met onze merkbewaking nemen wij dit voor je uit handen.

  • Ik wil mijn model (3d) of tekening (2d) beschermen

    Dit kan het uiterlijk van een product, ontwerp, design of logo zijn, zolang het maar 100% nieuw is én een duidelijk eigen, origineel karakter heeft.

    Het ontwerp en design (de ‘verschijningsvorm’) van jouw producten geven jouw onderneming een unieke signature. Dit maakt je anders dan de rest - en dat wil je graag zo houden!

    Stap 1: registreren

    Door de (fysiek tastbare) uiterlijke verschijningsvorm van jouw model ook als zodanig te registreren, met een modelregistratie, krijg je het exclusieve recht op het gebruik ervan. De tekeningen van jouw model worden dan opgenomen in het modelregister. Zo bescherm je de uiterlijke kenmerken optimaal tegen anderen die het willen namaken of misbruiken. 

    Het aanvragen van modelrechten luistert behoorlijk nauw: jouw model moet aan een aantal strenge eisen voldoen, die lastig te doorgronden zijn. Om te voorkomen dat jouw aanvraag wordt geweigerd, is het slim een ‘modellengemachtigde’ in te schakelen voor advies en begeleiding tijdens de procedure.

    Stap 2: bewaken

    Ook voor een modelregistratie geldt: je dient zelf alert te zijn op inbreukmakers. Merk-Echt kan dit voor je uit handen nemen. En onze juristen kunnen voor je optreden als iemand met jouw model aan de haal gaat.

  • Ik wil mijn tekst, wetenschappelijk werk of kunstwerk beschermen

    Als jij de maker bent van een tekst, wetenschappelijk werk of kunstwerk (denk hierbij aan een foto, muziekstuk, illustratie of beeldhouwwerk) dan verkrijg je hier automatisch het ‘auteursrecht’ op. Dit recht geeft de maker het exclusieve recht om dit werk openbaar te maken en te verveelvoudigen. Maar ook: een ander te verbieden dit te doen.

    Dit werk dient wél aan een aantal eisen te voldoen:

    • Het werk moet een eigen, oorspronkelijk karakter hebben;
    • Het werk moet het persoonlijke stempel van de maker dragen. Hier wordt mee bedoeld dat zijn/ haar creatieve keuzes duidelijk terug te zien moeten zijn in het werk;
    • Het werk moet voldoende duidelijk en nauwkeurig geïdentificeerd kunnen worden.

    Auteursrecht houdt tot 70 jaar na de dood van de maker stand. Je kunt het wél tussentijds overdragen, zodat een ander jouw werk mag gebruiken. Hier heb je dan een ondertekende verklaring voor nodig: een akte van overdracht. Bekijk een voorbeeldakte.

Gerelateerde blogs

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is 1

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is

Lees meer
Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat

Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat

Lees meer
Amazon Brand Registry biedt hulp bij de strijd tegen namaakproducten 2

Amazon Brand Registry biedt hulp bij strijd tegen namaakproducten

Lees meer