Van het vergeten te verlengen van een merk, het te lang gedogen van ongeoorloofd merkgebruik, tot het ontbreken van een fatsoenlijk onderzoek naar de beschikbaarheid en het onderscheidend vermogen. Ook celebrities maken zich hieraan schuldig, we zetten hieronder een aantal spraakmakende IE f*ck-ups op een rijtje.

Beschikbaarheid en onderscheidend vermogen

Wat hebben Taylor Swift, Hailey Bieber, Donald Trump, Kim Kardashian en KISS leadzanger Gene Simmons met elkaar gemeen? Zij kunnen allen beamen dat een fatsoenlijk onderzoek naar de beschikbaarheid en het onderscheidend vermogen van een merk zeker aan te raden is.

Taylor Swift

Zo bleek het geluksgetal van Taylor Swift, ‘Lucky 13’ toch iets minder lucky toen ze bezwaar ontving op de T-shirts die ze met de tekst ‘LUCKY 13’ op de markt had gebracht. Het al bestaande en geregistreerde kledingmerk LUCKY 13 was hier namelijk niet blij mee en maakte succesvol bezwaar, de betrokken partijen hebben uiteindelijk een schikking getroffen.

Hailey Bieber

Hailey Bieber lanceerde dit jaar haar skincare merk RHODE en werd nog geen week later met een rechtszaak geconfronteerd. Het ontwerpersduo Phoebe Vickers en Purna Khatau, die sinds 2014 eigenaar zijn van het door verschillende celebrities (waaronder Rihanna en Jennifer Lopez) gedragen kledingmerk RHODE, willen met deze rechtszaak hun bedrijf beschermen, aangezien ze vrezen voor verwarringsgevaar. Of de rechter het hiermee eens is, moeten we nog even afwachten. Lees meer over deze kwestie in onze blog.

Donald Trump

Ook voormalig president Donald Trump dacht de door hem veel gebruikte zin ‘You’re Fired’ uit zijn reality tv-programma ‘The Apprentice’ als merk voor kleding, videogames en diensten van een casino te kunnen registreren, maar kwam bedrogen uit. Zijn aanvraag werd geweigerd op basis van het voor vergelijkbare producten al door een andere partij geregistreerde merk ‘You’re Hired!’. 

Kim Kardashian

Kim Kardashians merkaanvraag KIMONO voor corrigerende kleding stuitte al snel op kritiek. Ze werd beschuldigd van culturele toe-eigening, nu ‘Kimono’ ook de benaming is van een traditioneel Japans kledingstuk. Om verder gedoe te voorkomen heeft ze de naam binnen een maand nog veranderd naar SKIMS. Mogelijk zou de aanvraag anders ook zijn geweigerd in verband met het beschrijvende karakter en daarmee ontbrekende onderscheidend vermogen voor kleding. 

Kiss

‘Let’s rock’n’roll’ moet de KISS leadzanger Gene Simmons hebben gedacht toen hij een aantal jaar geleden het welbekende rock & roll/heavy metal handgebaar, waarbij de duim, wijsvinger en pink gestrekt en de middel- en ringvinger gebogen zijn, als merk probeerde te registreren. Doordat dit echter een universeel en op grote schaal gebruikt handgebaar betreft, werd de aanvraag op basis van het ontbreken van onderscheidend vermogen geweigerd.

Lees meer over onderzoeken en het onderscheidend vermogen in onze eerdere blogs: Onderzoek en Onderscheidend vermogen.

Op tijd verlengen

Niet alleen een goede voorbereiding is het halve werk, ook met het onderhouden van je merk kan je een hoop problemen voorkomen. Een goed voorbeeld hiervan is de voormalig Philadelphia Eagles quarterback, Tim Tebow, die zijn merk TEBOWING vergat te verlengen en daardoor zijn merkrechten kwijt raakte. De naam TEBOWING verwijst naar een ritueel van de quarterback, waarbij hij voor de start van elke wedstrijd op één knie op het veld gaat zitten om te bidden. Nadat een fan met het merk aan de haal probeerde te gaan, heeft hij het merk zelf laten registreren. Echter nu de merkregistratie niet is verlengd, hebben de fans weer vrij spel. Het is daarom belangrijk je merkregistratie op tijd te verlengen. Lees hierover meer in een eerdere blog over merkverlenging.

Op tijd bezwaar maken

Naast het op tijd verlengen van je merk, is het ook van belang om op tijd bezwaar te maken tegen ongeoorloofd merkgebruik door derden. Tegen dit probleem liepen de trustees van het herdenkingfonds van Prinses Diana aan. Doordat Prinses Diana haar merk toen ze nog leefde onvoldoende heeft bewaakt, hebben derden langdurig ongeoorloofd gebruik van het merk DIANA kunnen maken. Door niet op tijd op te treden zijn de merkrechten verwaterd en is daarmee de kans op bezwaar verspeeld. Zie onze blog ‘Het bewaken van je merk & de risico’s die je ermee tackelt’ voor meer informatie. 

(On)succesvol optreden

Daarnaast is het inwinnen van advies met betrekking tot de kansen op een succesvol bezwaar iets wat sommige celebs nog wel eens vergeten. Hier kunnen rapper Dr. Dre, modeontwerper Louis Vuitton en tattoo-artiest Henry Martinez over meepraten.

Dr. Dre

Of Dr. Dre aan een carrièreswitch zat te denken weten we niet, wel heeft hij geprobeerd de registratie van het merk Dr. Drai te voorkomen. Deze was namelijk aangevraagd door Draion M. Burch, een gynaecoloog en schrijver van het boek ‘20 Things You May Not Know About the Vagina’. De merkeninstantie was het niet met de rapper eens en stelde dat het onwaarschijnlijk is dat het publiek de rapper met een gynaecoloog zou verwarren.  

Louis Vuitton

Louis Vuitton klaagde Haute Diggity Dog, een ontwerper en fabrikant van hondenspeelgoed, aan voor het gebruik van de naam ‘Chewy Vuiton’ voor pluche knuffels voor huisdieren. De rechter was echter van mening dat ‘Chewy Vuiton’ enkel als een grappige en vermakelijke parodie kan worden gezien en niets meer dan dat en verwierp daarmee het bezwaar.

Henry Martinez a.k.a. Henry Hate

Ook tattoo-artiest Henry Martinez (beter bekend als Henry Hate), eigenaar van tattooshop PRICK TATTOOS dacht succesvol bezwaar te kunnen maken tegen een cactus- en vetplantwinkel met de naam ‘Prick Me Baby One More Time’. De rechter stak hier echter een stokje voor en oordeelde dat het publiek door het gebruik van het woord PRICK niet automatisch zal aannemen dat er tussen de tattooshop en de cactus- en vetplantwinkel een relatie bestaat en het dus niet aannemelijk is dat de winkel op de goodwill en reputatie van de tattooshop zal meeliften.

‘Beter voorkomen dan genezen’

Deze IE f*ck-ups hadden mogelijk voorkomen kunnen worden door voorafgaand een onderzoek naar de beschikbaarheid van het merk in de relevante merkenregisters te laten verrichten, advies over het onderscheidend vermogen in te winnen, belangrijke deadlines (waaronder verlengingstermijnen) te laten monitoren, het merk te laten bewaken en de kansen op succesvol bezwaar te laten inschatten. 

Maak niet dezelfde fout en neem snel contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Neem contact op
Vragen adviseur merken en modellen

Gerelateerde blogs

Amazon gaat de strijd aan met fake

Amazon gaat de strijd aan met fake

Lees meer
Cocktail met zure nasmaak? John Lemon vs. John Lennon 1

Cocktail met zure nasmaak? John Lemon vs. John Lennon

Lees meer
“Zondag.met.RUMAG” over intellectuele eigendomsrechten

“Zondag.met.RUMAG” over intellectuele eigendomsrechten

Lees meer