Een traditioneel ABC’tje om het bestaan van merken te vieren, zet een kopje koffie en zing mee:
A: aanvraag
Een merk vraag je aan in een merkenregister.
B: Benelux
Nederland heeft geen eigen merkenregister, maar deelt deze met België en Luxemburg.
C: copycats
Het registreren van een merk kan onder andere verstandig zijn om copycats tegen te gaan.
D: diensten
Een merk vraag je aan voor producten, diensten of allebei.
E: EUIPO
Dit is de merkinstantie van de Europese Unie, waar je een merk aan kunt vragen en meteen voor de gehele Europese Unie bescherming hebt.
F: fraude
Helaas zijn er organisaties die tegen hoge kosten een domeinnaam proberen te verkopen. Pas hiervoor op, de kosten zijn vaak niet in verhouding en de vraag is of het ook daadwerkelijk mogelijk is om de domeinnaam op jouw naam te zetten.
G: gebruik
Er geldt een gebruiksplicht, de termijn hiervan is afhankelijk per land. Dit betekent dat je als merkhouder een X aantal jaar na inschrijving van je merk gebruik daarvan aan moet kunnen tonen.
H: handhaven
Consequent optreden tegen inbreukmakers is belangrijk om het onderscheidend vermogen van jouw merk te blijven beschermen.
I: intellectueel eigendom
Het merkenrecht is een intellectueel eigendomsrecht.
J: jurist
Onze juristen kunnen je advies geven in eventuele conflicten.
K: klassen
De goederen en/of diensten van een merk dienen te worden aangevraagd in één of meerdere klassen.
L: logo
Het is mogelijk om een woordmerk, woordbeeldmerk of logo aan te vragen als merk.
M: merkbewaking
Door middel van merkbewaking houden we voor je in de gaten of er conflicterende merken worden aangevraagd.
N: nationaal
Naast een EU merk is het ook mogelijk om een nationale merkaanvraag in te dienen, bijvoorbeeld in Spanje of Italië.
O: onderzoek
Het is verstandig om vooraf onderzoek te doen naar de registreerbaarheid en beschikbaarheid van je naam.
P: procedure
Na het aanvragen van een merk, hebben derden afhankelijk van de regio een x aantal maanden de tijd om een oppositieprocedure te starten tegen de aanvraag.
Q: quote
Het is ook mogelijk om een slogan als merk te registreren.
R: registratie
Indien er geen bezwaren worden ingediend zal de merkaanvraag worden omgezet in een merkregistratie.
S: soortgelijkheid
Het is op basis van een merk mogelijk om op te treden tegen derden die met een soortgelijke naam soortgelijke waren en/of diensten aanbieden, als er hierdoor verwarring met jouw merk kan ontstaan.
T: tarieven
De kosten van een merkregistratie zijn afhankelijk van de regio die je kiest. Hierover is meer te vinden via de volgende pagina.
U: uitgebreid onderzoek
Naast een kosteloos identiek onderzoek is het ook mogelijk om een uitgebreid onderzoek te laten verrichten. Dit geeft meer inzichten in mogelijke risicopartijen. Lees hier meer.
V: verlengen
In de meeste landen is een merk 10 jaar geldig. Na deze termijn kan de merkregistratie verlengd worden.
W: wereldwijd
Een wereldwijde registratie bestaat niet. Het is mogelijk om het merk in verschillende regio’s en landen te registreren, maar een wereldwijde registratie middels één aanvraag kan niet.
X: Xavi
Je kunt zelfs je naam registreren als merk.
Y: YouTube
Ook partijen zoals YouTube verbieden het gebruik van verwarringwekkende handelsnamen en/of merken. De video’s kunnen geblokkeerd worden.
Z: zorgvuldig
Zorg dat je als merkhouder zorgvuldig omgaat met het gebruik van merken, zowel van jezelf als die van derden. Merkgebruik zonder toestemming van de merkhouder is namelijk in beginsel verboden merkinbreuk.
Nieuwsgierig?
Nieuwsgierig geworden naar wat het merkenrecht allemaal te bieden heeft? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in.
Nieuwsgierig geworden naar wat het merkenrecht allemaal te bieden heeft? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in.