De hashtag: groot geworden door het gebruik op Twitter. Door middel van het plaatsen van een woord of een groep woorden achter het # symbool wordt er een hyperlink gecreëerd, waardoor er vervolgens berichten over hetzelfde gespreksonderwerp gebundeld worden. Tegenwoordig zijn deze #’s niet meer weg te denken uit de wereld van social media, maar waar dien je als merkhouder of als fervent #gebruiker rekening mee te houden? 

Gebruik van een merk achter de #

Op social media worden ze door veel mensen gebruikt: de # gevolgd door een (groep) woord(en). Door deze toe te passen, vergroot je het bereik dat je hebt. Bijvoorbeeld bij de posts van #influencers, die o.a. geld verdienen door het grote bereik dat zij hebben op de sociale kanalen, zijn de # niet meer weg te denken. Mensen die jouw account of kanaal niet volgen, kunnen je vinden omdat het mogelijk is om de # te volgen. Ook bedrijven die actief zijn op social media kunnen de # gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten aan te kondigen.  

Het toepassen van een woord dat als merk is geregistreerd, kan echter inbreuk maken op de merkrechten van een ander. Gebruik je bijvoorbeeld #merkecht dan kan de merkhouder hier – onder bepaalde voorwaarden – tegen optreden indien er geen toestemming is gegeven om de naam te gebruiken. 

#commercieelgebruik

Een belangrijke voorwaarde om op te kunnen treden tegen het gebruik van #jouwmerk is dat het gaat om commercieel gebruik. Plaatst jouw buurman op zijn pagina een foto met een #sneakermerk omdat hij nieuwe schoenen heeft gekocht, zal dit niet als commercieel gebruik worden gezien en is het dus toegestaan. Dit geldt ook voor het plaatsen van een #sneakermerk, indien het over het promoten van dat betreffende product van het merk gaat. 

Gebruik je echter de #sneakermerk van een #concurrent als je jouw nieuwe sneakermerk wil promoten, dan is dit niet toegestaan. Je gebruikt de merknaam van een ander dan namelijk om mee te liften op de opgebouwde reputatie van je #concurrent, en trekt zo ongerechtvaardigd voordeel daaruit. 

Onderscheidend vermogen van de #

Wil je graag je merk registreren inclusief een # teken? Een belangrijke voorwaarde voor het krijgen van een merkregistratie, is dat de naam onderscheidend vermogen heeft. De naam mag, simpel gezegd, niet beschrijvend zijn voor de producten en/of diensten die onder de naam zullen worden ontplooid. Meer hierover is te lezen in de blog over ‘Het onderscheidend vermogen van een merk’. Ditzelfde geldt voor het registreren van jouw merk met een # ervoor. Er wordt ‘gewoon’ getoetst aan het onderscheidende vermogen dat een merk heeft, al dan niet met de # er voor. Het is dus mogelijk om #jouwmerk te registreren in het merkenregister. 

Wil je dus een #merk gebruiken van een ander op bijvoorbeeld social media? Besef je vooraf goed dat dit inbreuk op de rechten van een ander op kan leveren.

We helpen je graag

Benieuwd wat onze juristen kunnen betekenen voor het beschermen van jouw merk? Neem gerust contact met ons op voor een eerlijk, vrijblijvend advies, via 076-5148403 of [email protected]. Of plan direct een afspraak in met een adviseur merken en modellen.

Neem contact op
Heb je aanvullende vragen over een merkregistratie op afbetaling?

Gerelateerde blogs

De betekenis en het gebruik van ®, ™ en ©- tekens 2

De betekenis en het gebruik van ®, ™ en ©- tekens

Lees meer
Het ® en het ™ teken: wanneer mag je het gebruiken?

Het ® en het ™ teken: wanneer mag je het gebruiken?

Lees meer
Het oh zo gewilde blauwe vinkje op je social media pagina 2

Het oh zo gewilde blauwe vinkje op je social media pagina

Lees meer