Het registreren van jouw merk heeft alleen nut, als je het vervolgens ook goed bewaakt. Dan kun je merkinbreuk op tijd signaleren – en er ook iets aan doen. En geloof ons: dat is nodig! We vertellen waarom merkbewaking bittere noodzaak is – en leggen uit welke risico’s je er zoal mee tackelt, waar je anders geen weet van zou hebben.  

In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, vormt het bewaken van je merk niet automatisch een ‘package deal’ met jouw merkregistratie. Nadat jouw merk is vastgelegd, ben je er namelijk echt zelf verantwoordelijk voor dat je eventuele copycats of meelifters op tijd signaleert. Zodat je, als dat nodig blijkt, hiertegen op kunt treden (en je merk kunt handhaven).

Merkinbreuk kent veel verschillende vormen

Soms is een merkhouder er bewust op uit om verwarring te zaaien – en dus mee te liften op het succes van de andere merkhouder. In deze blog lees je dat een gevestigd merk als Louboutin bijvoorbeeld al jaren last heeft van producenten die hun bekende rode zool namaken. Toch is er echt niet altijd opzet in het spel. Zo bracht Grolsch vorig jaar een gloednieuw lentebiertje op de markt: ‘Hoop’. Het biermerk had er geen weet van dat deze naam al als merk geregistreerd stond, door Brouwerij Hoop. Ook daarover blogden we al eerder.

In de EU en de Benelux worden dagelijks zo’n 500 (!) nieuwe merknamen aangevraagd, die een potentieel afbreukrisico kunnen vormen voor jouw merk. Als niet-jurist heb je gewoonweg meestal niet de tools én tijd om deze risico’s a) überhaupt te signaleren en b) te beoordelen. Je doet er dus verstandig aan om het bewaken van jouw merk uit te besteden aan een merkenbureau.

Merkbewaking

Bij Merk-Echt vinden we merkbewaking zó belangrijk, dat we (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking verzorgen. Na dit jaar betaal je een vast bedrag per maand. Voor een Benelux-merk verzorgen we de merkbewaking al vanaf €9,16 per maand.

Merk-Echt: jouw persoonlijke merkbewakers

Maak je Merk-Echt verantwoordelijk voor het bewaken van jouw merk? Dan krijg je altijd een persoonlijke merkbewaker toegewezen. Hij of zij is op de hoogte van jouw wensen en ambities – en stelt op basis hiervan een bewakings-strategie en passend algoritme samen. Aan de hand hiervan wordt dagelijks gemonitord of er merkaanvragen zijn ingediend die inbreuk kunnen maken op jouw merk.

Merk-Echt merkenbureau Breda

…En dat loont de moeite. Ter illustratie: onze merkbewakers ontvangen wekelijks duizenden (!) nieuwe merkaanvragen waarvan beoordeeld wordt of ze mogelijk inbreuk maken op één van de merken van onze klanten. Die beoordeling wordt iedere dag exclusief voor jouw merk(en) gemaakt. We sturen je vervolgens alleen een bericht als we vinden dat jij ervan op de hoogte moet zijn. Dit resulteert erin dat we slechts zo’n 10% van mogelijk conflicterende, nieuwe merkaanvragen aan je doorsturen. En bedenk, geen nieuws van de merkbewaking is goed nieuws!

Jouw merkregistratie

We beoordelen dan of er een risico op verwarring bestaat tussen het aangevraagde merk en jouw merkregistratie. Dit wordt beoordeeld op basis van de visuele, fonetische en begripsmatige overeenstemming. Daarnaast wordt er gekeken of het gesignaleerde merk is aangevraagd voor identieke of deels overeenstemmende producten en/of diensten én of het een regio betreft waar jij al merkrechten hebt. Komen we een merkaanvraag tegen die een potentieel risico vormt? Dan trekken we aan de bel: we brengen je snel op de hoogte en adviseren je over (eventuele) vervolgstappen. Besluit je ons advies op te volgen? Dan geef je ons daar opdracht voor – en gaan we voor je aan de slag.

Optreden tegen merkinbreuk: hoe eerder hoe beter

We zitten er dus ‘bovenop’ – en zullen een potentieel risico al signaleren tijdens de oppositietermijn (de periode van 2 á 3 maanden die volgt op de publicatie van een nieuw merk in het merkenregister – en waarin andere merken bezwaar kunnen maken). Binnen die termijn kunnen we nog relatief gemakkelijk bezwaar maken, door oppositie in te stellen. Als een merk al is vastgelegd, ligt dat ingewikkelder. Dan kan het zomaar op een gerechtelijke procedure uitlopen. En daar gaat dan onvermijdelijk een hoop tijd én geld in zitten. 

Nóg een reden om merkinbreuk snel te signaleren én op te treden: hoe langer je gedoogt dat een ander merk inbreuk maakt op dat van jou, hoe zwakker je staat. Als je op de hoogte bent van een inbreukmakend merk, kun je namelijk niet onbeperkt wachten met daartegen optreden. Het kan zomaar gebeuren dat je, door te lang te wachten, jouw kans om bezwaar te maken verspeelt.

Heb je vragen voor een adviseur merken en modellen van merkenbureau Merk-Echt?

Meer weten?

Van het registreren van jouw merkrechten tot het bewaken en beheren ervan: jouw merk is bij ons in de allerbeste handen. Benieuwd wat Merk-Echt kan betekenen voor het beschermen van jouw merk? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee en adviseren je over de best passende oplossing voor jouw situatie.

Neem contact op

Gerelateerde blogs

Merkregistratie en merkbewaking: noodzakelijk één-tweetje 1

Merkregistratie en merkbewaking: noodzakelijk één-tweetje

Lees meer
Waarom is merkbewaking belangrijk?

Waarom is merkbewaking belangrijk?

Lees meer
Relatie tussen Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever onder het vriespunt

Relatie tussen Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever onder het vriespunt

Lees meer